در دهه هشتاد و نود، فیلمهای مهرجویی آهسته آهسته ضعیف میشوند اما «مهمان مامان» سرشار از زندگی است، بازیگوشانه و شوخ طبعانه روحیه ایرانی را به تصویر میکشد و خوب و بدش را نقد میکند. «سنتوری» گرفتار ممیزی میشود، اما به یکی از دوست داشتنیترین فیلمهای کارنامه او تبدیل شده و در جامعه به حیاتش ادامه میدهد.
محدثه واعظی پور در روزنامه ایران نوشت: برای نسل ما، کودکان دهه شصت، داریوش مهرجویی سینماگری روشنفکر است که تنها برای مخاطبی خاص یا جشنوارهها فیلم نمیسازد. در دهه هفتاد او موفقترین فیلمساز ایرانی است که بخشی از کارنامهاش در سالهای پیش از پیروزی انقلاب شکل گرفته، با این همه فرصت فیلمسازی را به دست میآورد و بهترینهای کارنامهاش را در این دوره کلید میزند. «اجاره نشینها» یک کمدی سرخوش و هنوز تماشایی است که اشارههای سیاسی و کنایههایش، گلدرشت و شعاری از کار درنیامده. فیلمی که تصویری تازه از کارگردان «گاو»، «پستچی» و «آقای هالو» برای دوستداران سینما میسازد.
با «هامون» سرنوشت روشنفکر ایرانی، روشنفکر درک نشده و تنها را روایت و با «سارا»، «پری» و «لیلا» به زنان ایرانی ادای دین میکند. فیلمهای مهرجویی در این دوره، هم نظر مثبت منتقدان را جلب میکند، هم مخاطب گسترده دارد. او کارگردان شناخته شده و محبوب جامعه ایرانی است. به ویژه طبقه تحصیل کرده و دانشجویان.
در دهه هشتاد و نود، فیلمهای مهرجویی آهسته آهسته ضعیف میشوند اما «مهمان مامان» سرشار از زندگی است، بازیگوشانه و شوخ طبعانه روحیه ایرانی را به تصویر میکشد و خوب و بدش را نقد میکند. «سنتوری» گرفتار ممیزی میشود، اما به یکی از دوست داشتنیترین فیلمهای کارنامه او تبدیل شده و در جامعه به حیاتش ادامه میدهد. بیش از هر چیز با ترانههای محسن چاوشی که غم عشق و فراق علی (بهرام رادان) را تداعی میکند.
در ساعتهای آغازین 23 مهرماه، خبری تکان دهنده سایتها و شبکههای اجتماعی را پر میکند، واقعه آنچنان سهمگین است که باورش سخت است، سکانس پایانی زندگی کارگردانی که بهترین خاطرات سینمایی ما را رقم زده بود با مرگی خونین و تراژیک رقم میخورد.
کاش علی عابدینی از راه میرسید و حمید هامون (خسرو شکیبایی) را در آستانه غرق شدن و فنا، مییافت و به زندگی برمیگرداند. اما کابوس ما ادامه دارد و از علی عابدینی خبری نیست.
*اشاره به دیالوگ حمید هامون در «هامون»
آقازادههایی که به جای ترکیه و قطر از غزه سردرآوردند!
آخرین میخ بر تابوت بایرن؟
ریسک بزرگ به قیمت زندگی/ اولین کارگردانی جواد عزتی چطور است؟
راهی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی
برگ برنده صنعت انیمیشن دنیا چیست؟/ «بچه زرنگ» در مسیر تاریخسازی
دعا کنید فوتبال ایران از این بدتر نشود/ باید برای دربی تاسف خورد
چرا روزانه ۱۰ هزار قدم باید راه برویم
چرا دوچرخهسواری ایران پسرفت کرد؟
تایم: اوکراین نمیتواند در جنگ پیروز شود
مرغی که همچنان یک پا دارد!
رئیسجمهور خسته و تصویر تاریک اوکراین
ظرفیت خالی در دانشگاهها به ۴۵۰ هزار صندلی رسید
وطن یعنی مادر/ درباره مستند تماشایی «در جستجوی فریده»
حیثیت آمریکا در مسیر تاراج
مطالبه فعالان بازار سرمایه: سازمان بورس رسما وارد شود
موانع فراروی آمریکا برای گسترش دامنه جنگ در یمن
کلینزمان الگوی قلعه نویی را در جام ملت ها پیش گرفت!
درباره «آبجی»/ میم مثل مادر
برانکو در «پسا پرسپولیس» چه کرد/ مربیای که فقط در ایران خوب بود
لگد ناتو به جسد اوکراین
شمقدری؛ حرام کننده ایدههای خوب!/ سوژه جذابی که هدر رفت
قرار نبود عملیات بیتالمقدس بیستوچندروز طول بکشد
نگرانی تولیدکنندگان برای از دست رفتن بازار شب عید
محسن یگانه ۲۰۰ میلیونی شد/ آغاز پروژه حسام اینانلو با جوانها
سرنوشت آرامگاه روزنامهنگاران مغضوب در تهران
کمکاری در اجرای لغو ویزای ایران و روسیه
میانگین سن تیم ملی ٣٠ سال است/ به چه اعتقاد داری آقای قلعه نویی؟
تحریمها مانع رشد صادرات نفت ایران به چین نشد
علمدار جبهه مقاومت
درباره آناهیتا افشار و حضورش در «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟»/ نقشی برای دیده شدن
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت