طرح «اکران حقیقت» با نمایش آنلاین و فیزیکی چهار فیلم تازه از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بهمن ماه ادامه مییابد.
از چهارشنبه 27 بهمن ماه و پس از پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر، نمایش آنلاین و فیزیکی مستندهای «ایستوود» (علیرضا رسولینژاد)، «پروژه ازدواج» (حسام اسلامی و عطیه عطارزاده)، «چامون» (آرمان قلیپور دشتکی) و «مهدی که به دنیا آمد» (اميرمهدی حکيمی و حجت بامروت) در سامانه هاشور و مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور آغاز میشود.
طرح «اکران حقیقت» که از تابستان 1400 آغاز شده در فاز اول شامل نمایش آنلاین و فیزیکی مستندهای مرکز گسترش است و در فاز دوم متقاضیان میتوانند برای پخش و نمایش مستندهایشان از طریق مرکز اقدام کنند. مرکز گسترش، از تابستان امسال و در حالی که به نظر میرسید دوره مدیریت محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز رو به پایان است با اجرای طرح «اکران حقیقت» رسما به عرصه اکران ورود کرد. از اواخر تابستان مستندهای «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق کریمی)، «ف-الف» (فرشاد اکتسابی)، «در جستجوی خانه خورشید» (مهدی باقری)، «بر سر خاک» (محسن خانجهانی) و «زیر این چتر باران میبارد» (کتایون جهانگیری) به صورت آنلاین و فیزیکی نمایش داده شدند.
با ابقای حمیدی مقدم در مرکز به نظر میرسد قرار است این طرح دوباره رونق بگیرد. شنیدهها حاکی است گروه «هنر و تجربه» که محصول دوران ریاست حجتالله ایوبی بر سازمان سینمایی بود هم به زودی فعالیتش را زیر نظر مرکز گسترش ادامه خواهد داد و حوزه پخش و اکران فیلمهای مستند، کوتاه و تجربی در مرکز تجمیع خواهد شد. به این ترتیب مرکز گسترش نه تنها به عنوان متولی تولید مستند جایگاهی ویژه خواهد یافت، بلکه در بخش توزیع، نمایش و اکران آثار به یک قطب تبدیل میشود. گروه «هنر و تجربه» در آغاز دوران فعالیتش تلاش کرد فضایی تازه در سینمای ایران به وجود بیاورد، اما به مرور و با کم شدن بودجه این موسسه و براساس انتخاب آثار غیرجذاب، بی کیفیت و کم مخاطب «هنر و تجربه» به موسسهای تبدیل شد که بیشتر به آمارسازی تمایل داشت. با توجه به سوابق کاری و نوع فعالیت حمیدی مقدم در مرکز گسترش، به نظر می رسد او برنامه هایی تازه برای حوزه اکران داشته باشد، اضافه شدن این بخش به سینمای مستند که هموازه از داشتن تریبون و فضای اکران محروم بوده، فرصتی است که میتواند به گستره مخاطبان سینمای مستند بیافزاید. از سویی دیگر، این چالش پیش روی مرکز گسترش و محمد حمیدی مقدم است که آشنا نبودن با مختصات اکران و حوزه سینماداری ممکن است روندی را که با «هنر و تجربه» طی شده بود در مرکز تثبیت کند و عملا سینمای هنری و تجربههای متفاوت سینمای ایران راهی به اکران نیابند یا به شکلی مهجور و محدود نمایش داده شوند.
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت