احمد ضابطی جهرمی به بهانه عرضه دیجیتالی یکی از آثارش درباره لزوم انتشار نسخههای دیجیتالی کتابها توضیحاتی را ارائه داد.
احمد ضابطی جهرمی، پژوهشگر باسابقه سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چاپ نسخه دیجیتالی کتاب «شکلشناسی و گونهشناسی فیلم مستند» که توسط واحد پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید و بهصورت دیجیتال عرضه میشود، گفت: دیجیتال شدن نسخههای چاپی کتابها اتفاقی خوب و در واقع بهترین فضا برای انتشار آثار است. زیرا به این شکل دانش در سریعترین زمان و در سهلترین امکان دسترسی، در اختیار جامعه علمی و علاقهمند به دانش و هنر قرار میگیرد.
او ادامه داد: در حوزه سینما، آثار علمی و هنری بهروزی چاپ میشوند و فضای دیجیتال بستری برای دسترسی بهتر به این آثار را فراهم میکند. البته هنوز نسبت به چاپ کاغذی محدودیتی دارد مبنی بر اینکه برای دسترسی به نسخه دیجیتال، نیاز به یک وسیله ارتباطی و نرمافزاری وجود دارد که ممکن است در دسترس همه نباشد اما در حالت کلی نسخههای دیجیتال نسبت به نسخه چاپی محدودیتهای کمتری دارد.
ضابطی جهرمی گفت: کتابهای چاپی را یا باید در کتابخانه شخصی نگهداری کرد و یا از منابع موجود در کتابخانههای عمومی استفاده کرد. البته انتشار نسخههای دیجیتال به معنای عدم چاپ نسخههای کاغذی نیست. در کنار انتشار گسترده نسخه دیجیتال، باید چاپ کاغذی هم به صورت محدود انجام شود. البته استراتژی بهترین ناشران در سراسر دنیا هم همین است.
این پژوهشگر درباره کتاب «شکلشناسی و گونهشناسی فیلم مستند» گفت: این کتاب در سال ۹۲ باهدف استفاده کاربردی و آموزشی و علمی در سطح مقدماتی برای شناخت فیلم مستند به هدف استفاده دانشگاهی و برای دانشجویان و استادها است و مبانی تئوری شناخت حقیقت فیلم مستند را توضیح میدهد.
ضابطی جهرمی ادامه داد: این کتاب اولین جلد از یک مجموعه سه جلدی است. جلد دوم این مجموعه «فیلم مستند دورگه (فیلمهای هیبرید)» و جلد سوم «نظریهها و گفتمانهای سینمای مستند است» که جلد اول مفاهیم مقدماتی دانش مستندشناسی، جلد دوم مفاهیم متوسط و در جلد سوم مفاهیم پیشرفته مورد بررسی قرار میگیرد. این دوره باید با هم و از پی همدیگر آموزش داده شود.
او در پایان گفت: امیدوارم دو جلد دیگر از این مجموعه نیز بهصورت نسخههای دیجیتالی منتشر شوند و در دسترس علاقهمندان به سینمای مستند قرار بگیرند.
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت