این روزها، اجرای نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی در تالار وحدت با استقبال مواجه شده است.
علی سرابی بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر، این روزها نمایش «آن سوی آینه» را با بازی ریما رامینفر، پژمان جمشیدی، مارال بنیآدم و الناز حبیبی به تالار وحدت برده است. دور قبلی این اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد، با استقبال مواجه شده بود. دور تازه اجرا هم در دو سانس و با استقبال جمعیت مشتاقی مواجه شده که تا انتها همراه نمایش هستند و در لحظات مختلف با دست زدن، بازیگرها را تشویق میکنند.
نکته عجیب اصرار سرابی برای استفاده از شوخیهای جنسی برای ایجاد موقعیت طنز در نمایش است. «آن سوی آینه» بر اساس هجو روابط زناشویی و نمایش ملال و یکنواختی در آن نوشته شده، اما اصرار سرابی برای بازی با این تم، بار دراماتیک کار را کمرنگ و «آن سوی آینه» را به اثری لاله زاری و عامه پسند تبدیل کرده است. نمایشی که تماشاگرانش، مشکلی با این فضا و حال و هوا ندارند اما جایش، «تالار وحدت» نیست. شاید در تماشاخانههای خصوصی که جذب مخاطب به هر قیمت و فروش بالا، تداوم یک اجرا و حیات آن تماشاخانه را ضمانت میکند، اجرای نمایشی در حد و اندازه «آن سوی آینه» سوال برانگیز نباشد، اما «تالار وحدت» جایگاه و اعتباری در تئاتر ایران داشته و دارد که حیف است این گونه مورد هجمه تئاتر عامه پسند قرار بگیرد.
«آن سوی آینه» نمایشی ضد زن است، نه به این واسطه که از اِما یک شخصیت سهل الوصول ارائه میدهد و ایزابل (ریما رامینفر) را زنی خشک، جدی و غیرجذاب میداند. به این دلیل که برای روایت بحران دلزدگی در روابط درازمدت، فقط نیازها و عطش مردان را میبیند و زنان را دستاویزی برای رفع این نیاز میداند. آنچه نمایش تبلیغ میکند، دیدگاهی است که پاتریک (پژمان جمشیدی) به رابطه و زن دارد. دیالوگهای دنیل که مستقیم به تماشاگران گفته میشود همسو با همان دیدگاه مردسالار است، در حالی که ملال و وسوسه، تنها به دنیای مردان تعلق ندارد و میتواند برای زنان هم اتفاق بیفتد. اما با توجه به این معیارهای مردسالار، ِاما (مارال بنی آدم) سبکسر است و مردان را برای کوتاه مدت و منافع مالی میخواهد و واکنشهای دنیل و پاتریک به زنی زیبا و جوان، طبیعی و در سرشت آنهاست.
«آن سوی آینه» احتمالا پرفروش ترین اجرای بهار 1401 خواهد بود. شاید برای چندمین بار در تماشاخانههای دیگر هم اجرا شود. اما تغییرهایی که علی سرابی به عنوان بازیگر و کارگردان در نمایشنامه فلوریان زلر داده، آن را از معنا تهی کرده و بیشتر به پسند بازار نزدیک کرده است. وضعیت تولید اثر هنری در آغازین روزهای سال 1401 بسیار ناامیدکننده است. در سینما «سگ بند» یک کمدی کپی شده و نازل، فروش میکند و در تئاتر، تماشاگر گذری، به دنبال همان جنس کمدی به تماشای «آن سوی آینه» مینشیند. سلیقه و ذائقه مخاطب، در این آشفته بازار رکوردزنی، نازلتر و حقیرتر خواهد شد.
رئیس قوه قضائیه در نمایشگاه کتاب: نسل امروز به کتاب نیاز دارد
خوارج هم برای بیان مطالب بعضی کتابها حیا میکردند! / «به دنبال ماه» رونمایی شد
کتابهایی با صدای چهرهها؛ بازیگرانی که به کلمات زندگی بخشیدند
«زیباییهای کوچکِ زندگی» منتشر شد
رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند
پاسخ وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
رئیس جمهور از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد
چاپ ۱۸ کتاب درباره آزادگان دفاع مقدس
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت