انتظامی، بازیگری منظم و دقیق بود. از نسلی که بازیگری را با تئاتر آغاز کرده بودند، در فیلمفارسی هضم نشدند، با موج نو همراه شده و به تحولات سینمای پس از پیروزی انقلاب رسیدند.
محدثه واعظیپور در روزنامه ایران نوشت: مصاحبه میتواند یکی از جذابترین بخشهای حرفه روزنامهنگاری باشد، اگر مصاحبهکننده اطلاعات کافی و حوصله داشته باشد و مصاحبه شونده در کنار تمایل، بداند که در یک مصاحبه درست چه موارد جذابی را میتواند برای ثبت در تاریخ به یادگار بگذارد.
«آقای بازیگر» (زندگی و آثار عزتالله انتظامی) مجموعه مصاحبههای هوشنگ گلمکانی با یکی از مهمترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است. گلمکانی در این کتاب کوشیده علاوه بر بررسی جداگانه آثار انتظامی در فصلهایی مستقل، شیوه کاری و اخلاق حرفهای او را تحلیل کند.
انتظامی، بازیگری منظم و دقیق بود. از نسلی که بازیگری را با تئاتر آغاز کرده بودند، در فیلمفارسی هضم نشدند، با موج نو همراه شده و به تحولات سینمای پس از پیروزی انقلاب رسیدند. انتظامی که خوشصحبت و شیرین بود، در این مصاحبهها کمتر به نکات تلخ و همکاریهایی شکست خوردهاش پرداخته، اشارههایی کرده که برای مخاطب پیگیر سینمای ایران گویا، روشنگر، شنیدنی و خواندنی است، اما بیشتر درباره آثاری صحبت کرده که قابل توجه بوده و در سینمای ایران باقی ماندهاند. از «گاو» و «اجاره نشینها» تا «روسری آبی» و «خانه خلوت».
گاهی مصاحبهشونده از او سوالهای چالشی پرسیده، مثل گفتگو درباره شخصیت رسول در «روسری آبی» (رخشان بنیاعتماد) و انتظامی کوتاه نیامده است. تحلیل خود را درباره نقش داشته و کامل و جامع، شخصیت را درک کرده است. با خواندن مجموعه این مصاحبهها که خوشخوان و پر از نکات جالب درباره سینمای ایران، کارگردانهای بزرگ آن، بازیگران مهم دهه شصت و هفتاد و پشت پرده بعضی پروژهها است، متوجه تفاوت انتظامی با دیگر بازیگران سینمای ایران به ویژه بازیگران جوان میشویم. آنهایی که تجربه گفتگو با بازیگرها را داشتهاند، میدانند اغلب آنها توانایی تحلیل نقش ندارند و فقط جملههایی که کارگردان یا نویسنده گفته، طوطیوار تکرار میکنند. بیشتر آنها، بر خلاف انتظامی که فیلمنامه را دقیق و سرفرصت میخوانده، فقط هر روز و سر صحنه فیلمنامه را میخوانند و نه تنها درباره داستان ایدهای ندارند که حتی درباره نقش خود و جایگاه او در قصه یا روابط شخصیتها تحلیل ندارند.
زمانی که انتظامی در سینمای ایران فعالیت میکرد، نامش میتوانست ضمانت کیفیت یک فیلم باشد. همه آثاری که بازی کرد، در خور این نام معتبر نبود، اما در آثار ضعیف کارنامهاش هم کوشید بهترین باشد و بهترین بود. خواندن کتاب «آقای بازیگر» دریچهای برای شناختن این بازیگر است. بازیگری که با وجود توجه به بخش مالی هر پروژه، درباره داستان و شخصیتها وسواس به خرج میداد. حتی اگر در فیلمی بازی نمیکرد، پیشنهادهایش درباره داستان و حتی انتخاب بازیگر را بدون عقده به تیم سازنده و کارگردان ارائه میداد. انتظامی، شوخطبع و صریحالهجه بود، اما در کتاب هوشنگ گلمکانی وجوه دیگری از شخصیت بازیگری را درک خواهید کرد که عاشق حرفهاش بود، هوشی ذاتی داشت و اعتبار خود را خرج روابط بیهوده و پروژههای سفارشی نمیکرد. او بارها در این گفتگو تاکید کرده که نقش کوتاه و بلند برایش تفاوت نداشته است، حالا که کارنامه او را به خاطر میآوریم همان قدر که در «اجاره نشینها» درخشان است، در «خانه ای روی آب» و همان قدر که در «خانه خلوت» به یادماندنی است در «بانو». یادش گرامی.
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت