پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ شنبه 4 بهمن 1399 ساعت 13:5

تاکید چین برای قرار دیدار میان جو بایدن و شی جین پینگ

وال استریت ژورنال گزارش داد، چین به دنبال تاکید بر دولت جدید آمریکا برای برگزاری نشستی بین روسای جمهوری دو کشور با هدف "ری‌ست" (Reset) روابط مشکل‌دار است.

در دسامبر گذشته میلادی و پس از آنکه شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت، پکن ایده انتصاب یانگ جیه‌چی، از اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم را در واشنگتن مطرح کرد؛ پیشنهادی که از طریق ارسال نامه‌هایی از سوی سفیر چین در آمریکا و سایر واسطه‌ها به سمع و نظر دولت واشنگتن رسید.

 

پکن به دنبال همکاری با دولت بایدن بجز مساله تجارت است و از آنجا که رئیس جمهوری جدید آمریکا بر تغییرات جوی و پاندمی کرونا تاکید دارد، یانگ جیه‌چی قصد دارد تا بر این مسائل تمرکز کند و همچنین برگزاری نشستی را بین بایدن و رئیس جمهوری چین مدیریت کند.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا نبرد تجاری بزرگی را با چین آغاز و این کشور را به سرقت مالکیت معنوی متهم کرد. ترامپ همچنین چین را به شیوع عمدی کرونا در جهان متهم کرد و آن را "ویروس چینی" نامید.

 

دولت ترامپ در طول چهار سال تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین وضع کرد و حتی وعده تعمیق روابط با تایوان را نیز مطرح کرد و حزب حاکم کمونیست چین را پس از اعتراضات در هنگ کنگ زیر سوال برد.

 

منبع: ایسنا