پایگاه خبری همه نیوز

فرهنگ و هنر

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 12:25

حاتمی‌کیا قهر کرد، مهدویان حرف‌هایش را زد و معادی پیام فرستاد

جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که حاشیه‌های فراوان اصل جشنواره را زیر سایه خود قرار داد.

به گزارش همه نیوز به نقل از ایرنا،اختتامیه جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که فیلم‌های شنای پروانه و روز صفر با ۵ سیمرغ رکورددار تعداد جوایز بودند. فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی بهترین فیلم امسال و شنای پروانه ساخته محمد کارت بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شدند. جشنواره فیلم فجر امسال در سایه بحث‌ها درباره شرکت کردن یا شرکت نکردن در این جشنواره برگزار شد. از حدود یک ماه پیش، گروهی از هنرمندان اعلام کردند که در واکنش به اتفاقات تاسف‎‌باری چون کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال خودداری می‌کنند؛ هرچند در نهایت تاثیر خاصی بر روند جشنواره نگذاشتند.

هرچند اعلام نامزدهای جشنواره سی و هشتم با اعتراضات و حواشی همراه بود و عده‌ای نامزد نشدن هادی حجازی فر را ناحق توصیف کردند، اعلام داوری به شکلی بود که همه شانس‌های سیمرغ دست خالی به خانه نرفتند. مجیدی با فیلم اجتماعی‌اش سیمرغ بهترین فیلم و فیلمنامه را گرفت، مهدویان بهترین کارگردان شد و شنای پروانه بهترین فیلم از نگاه مردم. نازنین احمدی که خیلی سابقه حضور سینمایی نداشت با دومین فیلم سینمایی‌اش سیمرغ گرفت و هر چند جواد عزتی که بیشترین حضور سینمایی در جشنواره را داشت از رسیدن به سیمرغ بازماند، پیمان معادی برای درخت گردو سیمرغ بازیگری مرد را به خانه برد.

۱. نخستین اتفاق اختتامیه جشنواره فیلم فجر که دقایقی قبل از شروع اختتامیه آغاز و تاپایان مراسم ادامه داشت، مربوط به عدم حضور عوامل سازنده فیلم روز صفر به کارگردانی سعید ملکان بود که محمدرضا شهیدی فرد، مجری مراسم چندین بار دلیل این اتفاق را این چنین عنوان کرد که «عوامل فیلم و آقای ملکان در راه رسیدن در مراسم اختتامیه هستند».

۲. سانسور و قطع ناگهانی مراسم که از شبکه نمایش به طور زنده پخش می‌شد از دیگر حواشی این مراسم برای بینندگان تلویزیونی بود که مورد اعتراض کاربران فضای مجازی قرار گرفت. تصاویر این مراسم سه بار هنگام سخنان فرشته طائرپور، امیرآقایی و محمدحسین مهدویان قطع شد و به استودیو که وحید رونقی، مجری این شبکه و داماد ابراهیم حاتمی کیا در آن حضور داشت، انتقال پیدا کرد.

۳. واکنش به تحریم کنندگان جشنواره موضوعی بود که بارها توسط مجری و دیگر حضار در اختتامیه مورد اشاره قرار گرفت. محمدرضا شهیدی فرد، فرشته طائرپور و سعید راد به طور مستقیم درباره این رویکرد واکنش نشان دادند. شهیدی فرد در ابتدای شروع مراسم در این‌باره گفت: بعضی فکر کردند شاید با قدری فاصله، صدای بهتری از مردم می‌شنوند اما به جز یکی دو نفر بقیه تصمیم گرفتند که در روزهای طلایی سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور یابند. ابراهیم حاتمی کیا با فیلم خود نمایانگر خروج مردم سرزمین شد و در روز صفرِ ملکان توانایی و قدرت مردم را دیدیم. مجید مجیدی به ما یادآوری کرد به سودای گنج‌های دروغین از گنج‌های مردم این سرزمین غفلت نورزیم.
این در حالی بود که حاتمی کیا و ملکان به نشانه اعتراض به داوری‌ها در مراسم حضور نداشتند.

۴. فرشته طائرپور از اعضای هیات انتخاب بخش مستند و فیلم کوتاه هم درباره تحریم کنندگان اظهار داشت: ایستادن من روی این سن، از سر بی‌اعتنایی به اتفاقات تلخ اجتماعی و وضعیت سینما نیست بلکه برای حمایت از سینما و نسل جوان و خلاق است که نویدبخش روزهای روشن است. ما به احترام آنها اینجا هستیم.

۵. محمدرضا شهیدی فرد مجری مراسم اعلام کرد در صورتی که از برندگان سیمرغ کسی در مراسم اختتامیه حضور ندارند تنها کارگردان یا تهیه کننده اثر حق حضور بر روی سن برای دریافت جایزه را دارد. این تصمیم برای اولین بار بود که در ادوار جشنواره اتفاق می‌افتاد.

۶. تعریف و تمجیدهای محمدرضا شهیدی فرد از شهرداری و شخص پیروز حناچی به عنوان حامی مالی جشنواره یکی دیگر از حواشی بود و واکنش‌ها به مجری مراسم از نظر کاربران فضای مجازی پنهان نشد. قبل از جشنواره عنوان شد شهرداری ۸ میلیارد به جشنواره فیلم فجر کمک مالی کرده است.

۷. امیر آقایی که صحبت‌هایش با سانسور تلویزیون همراه بود در گفته‌های کوتاه خود به اظهارات یکی از مجریان تلویزیون در شبکه افق اشاره کرد و بیان داشت: چندی پیش خانمی از رسانه ملی اظهار کرد اگر کسی ناراضی است از ایران برود! رفتن را به کسی خطاب می‌کنند که آمده باشد ما که نیامدیم، ما بودیم و ریشه در خاک سرزمینمان داریم! این بخش از صحبت‌های امیر آقایی با تشویق حاضران روبرو شد.

۸. تقدیر از بازیگران کودک فیلم خورشید که همگی جزو کودکان کار بودند از دیگر اتفاقات اختتامیه بود که بسیار مورد استقبال کاربران مجازی قرار گرفت و ویدئو آن وایرال شد. دو تن از بازیگران کودک فیلم خورشید از مهاجران افغان بودند که در مترو دستفروشی می‌کنند.

۹. جایزه گرفتن پیمان معادی به عنوان بهترین بازیگران نقش اول مرد بدون شک از جمله مهم‌ترین اتفاقات اختتامیه جشنواره بود. معادی قبل از جشنواره گفته بود: سیاه‌پوش است و جشن نمی‌گیرد و به‌جشنواره نمی‌آید.

با این حال وی از خارج از کشور به صورت ویدئویی در اختتامیه حضور پیدا کرد و به جشنواره پیام ویدئویی داد. معادی در نشست خبری فیلم درخت گردو نیز به طور مستقیم و با تلفن همراه با خبرنگاران گفت‌وگو کرده بود.

۱۰.مجید مجیدی در حالی سیمرغ بهترین فیلمنامه خود را به هومن بهمنش فیلمبردار فیلم خورشید اعطا کرد که پیش از این و در فیلم محمد(ص) از فیلمبردار خارجی استفاده کرده بود.

۱۰. سعید راد وقتی اختصاص جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی را اعلام کرد، به شدت از تحریم کنندگان جشنواره و افرادی مانند حاتمی کیا و کیمیایی انتقاد کرد و اظهار داشت:  سینما مبنای هستی ماست و حرکت رو به جلو دارد. هیچ کجای دنیا مثل اینجا برای ما دست نمی‌زنند.

۱۱. محمدحسین مهدویان که سیمرغ بهترین کارگردانی فجر را برد نیز ساکت ننشست و نهیبی به اتفاقات جامعه در ماه‌های اخیر زد. او جایزه خود را به همه پدران داغدیده تقدیم کرد و گفت که جایزه خود را به همه پدران داغ‌دیده سال ۹۸،از سیل تا حوادث آبان و سقوط هواپیما و پدران کشته‌های مظلوم کرمان در تشییع سردار قاسم سلیمانی که هر دو طرف تصمیم گرفتند نادیده بگیرندشان و از این بابت از همه مظلوم‌تر هستند، تقدیم کرد.