پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ شنبه 3 آبان 1399 ساعت 12:28

جزئیات توافق آتش‌بس دائم در لیبی

هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی جزئیات توافق برای آتش‌بس دائمی میان طرفین درگیر در این کشور را منتشر کرد.

به نقل از اسکای نیوز عربی، هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی یک نسخه از توافق صورت گرفته میان طرفین درگیری در لیبی برای آتش‌بس فراگیر در این کشور را منتشر کرد.

این توافق آتش‌بس شامل چند بند زیر است:

۱ ـ آتش‌بس به محض امضای توافق اجرایی می شود.

۲ ـ تخلیه کلیه خطوط تماس از واحدهای نظامی و گروه‌های مسلح با بازگشت آنها به اردوگاه های خود و خروج همه مزدوران خارجی از لیبی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تاریخ امضای توافق آتش بس.

۳ ـ توافق برای تشکیل یک نیروی نظامی متشکل از تعداد محدودی سرباز تحت نظارت اتاقی که توسط کمیته نظامی مشترک ۵+۵ برای پایان دادن به نقض‌های احتمالی تشکیل می شود.

۴ ـ آغاز فرآیند شمارش و طبقه بندی گروه‌ها و نهادهای مسلح با تمام اسامی آنها در مناطق مختلف و ادغام آنها در نهادهای دولتی حسب نیاز.

۵ ـ متوقف شدن درگیری‌های رسانه‌ای در برخی رسانه‌های صوتی و تصویری و درخواست از دستگاه قضایی لیبی برای محاکمه صاحبان این شبکه‌ها.

۶ ـ توافق بر سر بازگشایی راه‌ها و گذرگاه‌های زمینی و هوایی در تمامی مناطق لیبی و اتخاذ فوری تدابیر لازم برای بازگشایی مسیرهای زیر:

راه ساحلی بنغازی، سرت، مصراته به طرابلس

راه مصراته، ابو قرین، الجفره، سبها به "غات"

راه غریان، الشویرف، سبها به نرزق

۷ – مکلف شدن فرمانده حراست تأسیسات نفتی در منطقه غرب، فرمانده گارد تأسیسات نفتی در منطقه شرق و نماینده شرکت ملی نفت لیبی به برقراری ارتباط و ارائه پیشنهاد درباره بازسازی و سازماندهی گارد تاسیسات نفتی لیبی.

۸ ـ توافق درباره اتخاذ فوری تدابیر برای تبادل افراد بازداشت شده میان طرف‌های درگیر با تشکیل کمیته‌های ویژه در این زمینه.

۹ ـ با توجه به جو مثبت حاکم، کمیته ۵ + ۵ با همکاری تیم اعزامی سازمان ملل به لیبی مکانیزمی را برای نظارت بر اجرای این توافق نامه ایجاد می‌کنند.

۱۰ ـ آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی خوانده شده توسط سازمان ملل در سراسر لیبی نمی‌شود.

۱۱ـ کمیته ۵ + ۵ توافقنامه امضا شده را به شورای امنیت جهت صدور قطعنامه‌ای برای الزام همه طرف‌های داخلی و خارجی به اجرای آن ارجاع می‌دهد.


منبع: ایسنا