پایگاه خبری همه نیوز

فناوری

در چهاردهمین سالروز راه‌اندازی ایرانسل عنوان شد:

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 11:26

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به «همه‌نیوز»: دانا پلاس پاسخگوی افرادی است که نمی‌توانند از شاد استفاده کنند

مراسم چهاردهمین سالروز راه‌اندازی ایرانسل با حضور بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، حسن بولوردی معاون فنی ایرانسل، باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل و با حضور گروه معدودی از خبرنگاران به صورت حضوری و در آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی ایرانسل و حضور تعداد زیادی از اسحاب رسانه در تلویزیون اینترنتی «لنز» و پلتفرم «دانا پلاس» به صورت آنلاین برگزار شد.

مراسم چهاردهمین سالروز راه‌اندازی ایرانسل با حضور بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، حسن بولوردی معاون فنی ایرانسل، باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل و با حضور گروه معدودی از خبرنگاران به صورت حضوری و در آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی ایرانسل و حضور تعداد زیادی از اسحاب رسانه در تلویزیون اینترنتی «لنز» و پلتفرم «دانا پلاس» به صورت آنلاین برگزار شد. مدیرعامل ایرانسل در این مراسم به تشریح آخرین دستاوردهای ایرانسل در سال‌های گذشته پرداخت.

 

مدیرعامل ایرانسل در ابتدا با اشاره به راه طولانی که ایرانسل در طول این 14 سال طی کرده است، گفت: ایرانسل تمام تلاش خود را برای ورود به بازار و گرفتن سهم بازار با رقیب‌های بسیار جدی و سرسختی که بیشتر از 12 سال قبل از شکل‌گیری ایرانسل به وجود آمده بودند به کار گرفت و توانست در طول این 14 سال به یک برند بسیار تاثیرگذار و ارزشمند در کشور تبدیل شود و رقیب جدی برای سایر بازیگران این عرصه شود. شاید نسل جدید چیزی از سابقه شکل‌گیری تلفن همراه در کشور نداند. زمانی خرید یک سیم کارت و خدمات تلفن همراه یک سرویس لوکس بود. به این صورت که اشخاص باید برای ثبت‌نام مدت‌ها در صف انتظار می‌ماندند و در نهایت سیم کارت خود را با قیمت‌های گزاف تحویل می‌گرفتند و در مقطعی هم ثبت‌نام تلفن همراه به محلی برای جمع‌آوری نقدینگی مردم تبدیل شده بود.  ایرانسل به عنوان یک شرکت مشارکتی سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌گذار داخلی با یک استراتژی و برنامه‌ریزی درست کاری کرد که هم انحصار در بازار شکسته شود و هم قابلیت رشد و توسعه سریع تکنولوژی‌های جدید در کشور فراهم شود تا مردم بتوانند سرویس ارزان‌تر و با کیفیت‌تری را داشته باشند.

 

او در ادامه گفت: «تجربه ایرانسل نشان داد که ما اگر به بخش خصوصی اجازه دهیم وارد صحنه اقتصاد کشور و سرویس خدمات کشور شود هم انحصار را از بین می‌برد و هم زمینه ارائه سرویس باکیفیت‌تر را برای مردم فراهم می‌کند. امروزه ایرانسل متعلق به همه مردم است. متعلق به بیش از 53 میلیون مشترک است که از خدمات این اپراتور استفاده می‌کنند و اگر ایرانسل نبود شاید ما امروز شبکه اینترنتی نسبتا با کیفیت داخلی را ذیل شبکه ملی اطلاعات نداشتیم.»

 

حدود 40 میلیون مشترک اینترنت همراه ایرانسل در کشور

 

عباسی آرند با اشاره به اینکه فضای مجازی امروز یک واقعیت انکارناپدیری است که تاثیر بسیار جدی در زندگی مردم دارد، به ارائه آماری از مشترکان ایرانسل پرداخت و گفت: ایرانسل در حال حاضر 53.5 میلیون نفر مشترک و پوشش جمعیتی 89 درصدی در کل کشور، بیش از 39 میلیون مشترک اینترنت همراه و بیش از 660 هزار مشترک اینترنت ثابت (TD-LTE) دارد.

 

او با اشاره به نقش ایرانسل در ارتباط دیجیتال گفت: از ابتدای شکل‌گیری ایرانسل تا به امروز نزدیک به 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و سهم ایرانسل در سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تومان بوده است و این رقم امسال احتمالا به 18 تا 19 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

مدیرعامل ایرانسل به تشریح نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: نزدیک به 69  هزار شغل غیر مستقیم و 2.342 شغل مستقیم توسط ایرانسل ایجاد شده است و 3 هزار شرکت فناور همراه از ابتدا تا به امروز با ایرانسل همکاری می‌کنند. سهم درآمدهای دولت از ایرانسل به صورت مستقیم تا به امروز 361 هزار میلیارد تومان و در مجموع، 463 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

عباسی آرند با اشاره به مصرف دیتای روزانه از ابتدای راه‌اندازی اینترنت پهن‌باند یعنی از مهر 93  تا مهر 99 گفت: رشد سرانه دیتای این اپراتور در این سال‌ها 40 برابر و ترافیک روزانه دیتا یک هزار و 228 برابر شده است و کیفیت شبکه به گونه‌ای است که تجربه مشترک بیش از 140 برابر بهبود پیدا کرده است.  روزانه یازده هزار و 543 ترابایت ترافیک مصرفی در شبکۀ دیتا رقم می‌خورد. همینطور 37 میلیون گوشی هوشمند از جمعیت 80 میلیونی ایران، در شبکه ایرانسل فعال هستند.

 

11 میلیون روستایی تحت پوشش شبکه ایرانسل

 

او در ادامه گفت: همچنین شبکه 4G  رشد 1400 برابری داشته و در حال حاضر بیش از چهار هزار شهر و دهستان بزرگ از 4G استفاده می‌کنند، شبکه 3G  نیز با رشد 291 درصدی همراه بوده است. یکی از سیاست‌هایی که در این چند سال اخیر در دولت مطرح بود بحث توسعه روستاها و بحث عدالت ارتباطی است. 11 میلیون نفر جمعیت روستایی در حال حاضر تحت پوشش شبکه پهنای باند ایرانسل قرار گرفته و از این میزان 7 میلیون به صورت مستقیم با شبکه ایرانسل تحت پوشش درآمده‌اند و 4 میلیون نیز به کمک رومینگ ملی و روستایی که با همکاری سایر اپراتورها بوده امکان دسترسی به خدمات ما را داشته‌اند.. در ادامه توسعه شبکه روستایی در قالب طرح USO بیش از 400 سایت پیش‌بینی شده که تا آخر سال فعال می‌شود.

 

ایرانسل، پرچم‌دار نسل جدید تلفن همراه

 

عباسی آرند معتقد است: ایرانسل در کنار خدماتی خود یک ویژگی را به بازار تلفن کشور ارائه کرد و آن هم نوآوری و ارائه سرویس جدید بود. ایرانسل پرچم‌دار نسل جدید تلفن همراه است و در حال حاضر با ارائه سرویس نسل 5 تلفن همراه در شهر تهران که به زودی این سرویس در چند نقطه از شهر تهران در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این روند در سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت.

 

او در ادامه افزود: افزایش تعداد سایت‌های ۵G در مراکز دانشگاهی، تعامل با رگولاتوری برای تخصیص فرکانس 5G، تکمیل زیرساخت‌های شبکه و هسته شبکه به جهت فاز گذر از LET به 5G، را از دیگر اقداماتی است که ایرانسل در راستای تحقق شبکه 5G انجام داده است.

 

او در ادامه با اشاره به اینکه به صورت پایلوت راه‌اندازی 5G  را در دو نقطه یعنی ساختمان اصلی ایرانسل و مرکز تحقیقات مخابرات پیاده‌سازی کرده‌ایم، از راه‌اندازی دو نقطه دیگر در تهران به 5G خبر داد و گفت: به زودی در دو نقطه دیگر تهران هم این شبکه راه‌اندازی خواهد شد و به صورت هات اسپات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند به کمک مودم و به شکل wi-fi  با توجه به محدودیت‌های گوشی 5G  از آن استفاده کنند.

 

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه 5G صرفا یک نسل تلفن همراه برای مشترکین به صورت پهنای باند زیاد نیست، گفت: در تلاش هستیم تا تجهیزات نسل پنجم تلفن همراه را بومی‌سازی کنیم. در کنار  توسعه نسل فعلی اینترنت در سطح روستاها و مناطق روستایی و کوهستانی که کمتر تحت پوشش قرار گرفته‌اند، پرداختن به نسل پنجم ارتباطات نیز جزو برنامه‌ها است. یک سال و نیم است که روی زیرساخت این پروژه کار کرده‌ایم و عملا از نسل چهارم ارتباطات به نسل پنجم گذر کرده‌ام و با تمام محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران انجام شده، برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در حال تلاش هستیم تا تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تامین کنیم. نسل 5G یک زیست‌بوم از سرویس‌های جدید در قالب خدمات به صنعت است و رشد این فضا به تجاری سازی اینترنت اشیا کمک خواهد کرد.

 

ایرانسل رکورددار گفت‌وگوی آنلاین در بین اپراتورها

 

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به موضوع خدمات فروش در محیط‌های فیزیکی و الکترونیکی، ایرانسل را رکورددار گفت‌وگوی آنلاین اعلام کرد و گفت: در یک سال گذشته، فروش دیجیتال ایرانسل از 92 به 95 درصد ارتقا پیدا کرده است. در بحث خدمات پس از فروش نیز، بیش از 18 میلیون گفت‌وگوی آنلاین در کانال‌های متنوع پشتیبانی از مشتریان انجام شده که این رقم در نوع خود، یک رکورد محسوب می‌شود و براساس آن می‌توان گفت که بیش از 57 درصد ارتباطات مشترکان ایرانسل، به صورت گفت‌و‌گوهای آنلاین بوده است. خدمات سازمانی هم به بیش از 8000 کسب و کار، خدمات مختلفی از جمله دسترسی به محیطی امن برای برگزاری جلسات آنلاین، ارائه شده است. از جملۀ این مراکز، می‌توان به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که برای برگزاری جلسات غیرحضوری خود از این بستر استفاده می‌کند. البته با نیروی انتظامی هم برای ارائۀ خدمات هوشمند پلیس همکاری‌هایی صورت گرفته است که به زودی خدماتی در قالب اپراتور مجازی (MVNO) ارائه و راه‌اندازی خواهد شد. همچنین ارائه زیرساخت‌های ارتباطی امن به بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و ارائۀ چند سرویس در حوزۀ اینترنت اشیا، از جمله پارکینگ هوشمند در شهر مشهد را از دیگر فعالیت‌های ایرانسل است. همچنین ایرانسل در همکاری خود با شرکت گاز به تست کنتورهای هوشمند پرداخته است  و در حال حاضر همکاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته و پس از تجاری‌سازی این طرح، امکان تعمیم آن به سایر حوزه‌ها نیز وجود خواهد داشت.

 

مدیرعامل ایرانسل خدمات ابری سازمانی را از دیگر خدمات ایرانسل برای کسب و کارهای کوچک و متوسط خانگی برشمرد و گفت: در دوران کرونا، در راستای مسؤولیت‌های اجتماعی، خدمات متعددی از سوی ایرانسل ارائه شده است که شاید مهم‌ترین آنها خدماتی باشد که به مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) داده شد. کمک به بیمارستان‌ها برای بخشی از نیازها، دسترسی رایگان به محتوای آموزشی و مشارکت فعال در کمپین‌های کمک، از جمله ایران همدل و ارائه‌ خدمات به استان‌های محروم، کمک به منابع طبیعی و جنگل‌ها و ساخت و تجهیز مدارس، از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

 

فعالیت‌های ایرانسل در زمینه تحقیق و توسعه

 

عباسی آرند در ادامه به فعالیت‌های ایرانسل در حوزه کارآفرینی پرداخت و گفت: در حوزۀ کارآفرینی نیز اقدامات متعددی صورت گرفته و از جمله سرمایه‌‌گذاری در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین برای حمایت از ایده‌های خلاقانه ایجاد شده است. از سوی دیگر، مرکز تحقیق و توسعه نیز در شرکت ایرانسل شکل گرفته که ذیل آن حمایت از استارت‌آپ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در توسعه کسب و کارها نیز از سوی ایرانسل سرمایه‌ گذاری‌های متعددی صورت گرفت که از جمله در قالب اسنپ، تاکنون حدود 2.5 میلیون شغل غیرمستقیم و بیش از 3000 شغل مستقیم ایجاد شده است. همچنین شکل‌گیری آکادمی ایرانسل از طرح‌های دیگر ایرانسل است که این آکادمی، بیشتر به ارائۀ خدمات تخصصی آموزشی پرداخته می‌شود.»

 

مدیرعامل ایرانسل در ادامه از معاون فنی و مهندسی ایرانسل خواست که برای به منظور ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های تحقیق و توسعه روی سن بیاید.

 

حسن بولوردی گفت: با توسعۀ زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی امید است شرایط به گونه‌ای پیش رود که ایرانسل به جایگاه برتر در این حوزه تبدیل شده و برای خلق ارزش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، محصولات و خدمات جدیدی ارائه کند.

 

او با بیان اینکه در این بخش، سه مجموعه کلی طراحی شده است، گفت: مرکز نوآوری ایرانسل در حوزه‌هایی مانند رباتیک، کلان داده، رایانش ابری، زنجیرۀ بلوکی، پردازش زبان طبیعی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بیومتری، فعالیت‌های خود را دنبال می کند.

 

بولوردی گفت: در این مرکز، بر حوزه‌هایی مانند سلامت هوشمند، تبلیغات دیجیتال، خدمات شهر هوشمند، احراز هویت دیجیتال و تمرکز شده و نیمه آبان ماه نیز یک رویداد استارتاپی خواهیم داشت که برای حضور در آن، 12 تیم انتخاب می‌شوند تا از سوی مرکز نوآوری ایرانسل مورد حمایت قرار گیرند. در این زمینه، با وجود آنکه دو هفته از انتشار فراخوان می‌گذرد، درخواست‌های متعددی به دست ما رسیده است.

 

او همچنین به آکادمی ایرانسل اشاره کرد و افزود: در این آکادمی به دنبال آموزش‌های دیجیتال و دسترسی به آنها و ارتقای سطح دانش فنی هستیم که این خدمات به کل زیست‌بوم ایرانسل و سایر سازمان‌ها انتقال پیدا خواهد کرد.

 

عباسی‌آرند در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال 2021، این پروژه به نتیجه برسد و بتوان از مزایای آن و خدماتی که در این قالب ارائه می‌شود، استفاده کرد. وی ادامه داد: در حوزه‌های توانمندسازی، بر خدمات محتوایی، خدمات ابری، سلامت، اینترنت اشیا، پیام‌رسان‌ها، سرگرمی، آموزش و دولت الکترونیک تمرکز داریم تا بتوانیم خدماتی را در این بخش‌ها ارائه کنیم.

 

او همچنین به پلتفرم آموزشی «دانا پلاس» به عنوان یک سامانۀ آموزش مجازی که قابلیت استفاده در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها را دارد، اشاره کرد و گفت: در قالب ارائه شبکه دانا در حضور رئیس‌جمهوری، پلتفرم آموزشی دانا پلاس نیز رونمایی شد.

 

او با اشاره به تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزۀ تحول در ایجاد محتوا، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها، ایجاد برخی بسترها مانند آنچه امروز تحت سرویس سه‌-دو-یک ارائه می‌شود، است. البته نیاز است در این زمینه قوانین خاصی نیز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شود که در حال مذاکره با رگولاتور هستیم تا در مواردی مانند بحث‌های مالکیتی و غیره، مباحث دیده شود و پس از آن بتوان این خدمات را در قالب یک سرویس، در دسترس عموم مردم قرار داد. البته در این زمینه چالش‌هایی مانند «اصالت محتوا» هم مطرح است که باید به آنها پرداخته شود، اما قطعاً استفاده از این نوع سرویس‌ها باعث افزایش ترافیک دیتای داخلی در قیاس با دیتای بین‌الملل خواهد شد.

 

ارائه 5 سرویس دیجیتال توسط ایرانسل

 

عباسی آرند در ادامه با اشاره به اینکه از ایرانسل به عنوان اپراتور دیجیتال انتظار می رود که در هر مناسبتی بتواند یک سرویس جدید را ارائه کند از باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل درخواست کرد که به روی سن بیاید و 5 سرویس دیجیتالی که ایرانسل قصد ارائه آن را دارد معرفی کند.

 

باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل در ابتدا با تبریک چهاردهمین سالروز راه‌اندازی ایرانسل به معرفی 5 محصول جدید ایرانسل پرداخت و گفت: امروز 5 سرویس را تجاری سازی می کنیم و این سرویس ها از فردا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. ما دو استراتژی موازی برای توسعه خدمات دیجیتال داریم که شامل ارائه سرویس و خدمات به مشترکین نهایی و توانمندسازی کسب‌وکارها برای بهره‌وری خدمات است. امروز ۵ محصول جدید را آماده عرضه کرده‌ایم که شامل «یلوهاب» به عنوان بستری برای تبادل و عرضه API، «یلوادوایز» برای توانمندسازی کسب‌وکارها در تبلیغات دیجیتال، «یلومانیتورینگ» به عنوان سامانۀ پایش هوشمند محتوا، «ابرتو» به عنوان سرویس ذخیره ابری ویژه مشترکین و «سه دو یک» به عنوان بستری برای توزیع محتوا از صاحب محتوا به مصرف‌کننده است.

 

دانا پلاس جای شاد را می‌گیرد؟

 

در انتهای مراسم، جلسه پرسش و پاسخی میان اصحاب رسانه و مدیرعامل ایرانسل و سعید عسکری مدیرکل روابط‌عمومی و ارتباطات سازمانی ایرانسل برگزار شد که عباسی آرند در پاسخ به سوال خبرنگار همه نیوز مبنی بر توضیح بیشتر درباره خدماتی که ایرانسل به مجلس ارائه داده است، گفت: تقریبا از انتهای اسفند و اوایل خرداد که جلسات مجلس چند هفته‌ای به دلیل کرونا متوقف شده بود همکاران ما در ایرانسل در بازه زمانی بسیار کوتاهی بستری را با کمک بخش آی‌تی مجلس فراهم کردند. در حال حاضر سرویس APN ایرانسل در مجلس فعال است. به صلاح دید مجموعه هیات رئیسه و خود مجلس برخی از جلسات روی این سرویس برگزار می‌شود و تا کنون بیش از 4 جلسه مجلس روی این سرویس با کیفیت خوب برگزار شده است.

 

مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به دومین سوال خبرنگار همه‌نیوز مبنی بر اینکه آیا با وجود پلتفرم «دانا پلاس» و با توجه به اعتراض‌های متعدد معلمان، دانش‌آموزان و والدین دانش‌آموزان از برنامه شاد، ایرانسل می‌تواند به این ماجرا ورود پیدا کند، گفت: سرویس شاد توسط وزارت آموزش و پرورش عرضه شد و در ابتدا به عنوان یک پیام‌رسان آموزشی ارائه شد. شاد یک پلتفرم طراحی شده LMS نبوده و ما در ایرانسل احساس کردیم نیازمند یک سرویس آموزشی هستیم که از پایه برای کار آموزش طراحی شده باشد. به همین دلیل دانا پلاس را طراحی کردیم. بازه زمانی چند ماهی طول کشید تا تست و ارزیابی صورت بگیرد و در حال حاضر هم به وزارت ارتباطات معرفی شده است. تصورمان این است که بخش عمده ای از ظرفیت آموزشی در حال حاضر خارج از شاد انجام می‌شود. احساس می‌کنیم دانا پلاس بتواند پاسخگوی بخشی باشد که نمی‌توانند از شاد استفاده کنند.