پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ شنبه 11 مرداد 1399 ساعت 16:33

تعداد دیابتی‌های جهان به ۴۶۳ میلیون رسید

رئیس کمیته آموزش فدراسیون بین‌المللی دیابت گفت: جمعیت دیابتی‌ها در جهان حدود ۴۶۳ میلیون نفر است و تا سال ۲۰۳۰ از مرز نیم‌میلیارد خواهد گذشت و تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون خواهد رسید.

امیرکامران نیکوسخن در مراسم برگزاری همایش دیابت که با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از پزشکان، متخصصان تغذیه، سیاست‌گذاران، سازمان‌های بیمه‌گر و نمایندگان انجمن‌های بیمارمحور از سراسر کشور به ‌صورت مجازی برپا شد، افزود: براساس آمار فدراسیون بین‌المللی دیابت، افزایش شیوع دیابت از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۴۵ برای منطقه اروپا ۱۵ درصد است، ولی متاسفانه در منطقه ما که بر اساس تقسیم‌بندی‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم تا ۹۶ درصد خواهدبود و بعد از آفریقا که با ۱۴۳ درصد بالاترین رتبه را دارد ما در جایگاه دوم قرار داریم.  
وی با بیان اینکه دیابت بیماری است که هزینه بسیاری را بر جامعه تحمیل می‌کند، اظهار داشت: تخمین فدراسیون بین‌المللی دیابت این است که هزینه درمان دیابت و عوارض آن در دنیا تا ۱۰ سال آینده از ۸۰۰ میلیارد دلار بگذرد. سال ۲۰۱۹ حدود ۴.۲ میلیون نفر از جمعیت دنیا به خاطر دیابت از بین رفتند یعنی تقریبا ۱۱.۳ درصد کل مرگ و میرهای جهان بابت دیابت و عوارض آن بوده است. گفته می‌شود که تقریبا  هر هشت ثانیه در دنیا یک نفر به خاطر دیابت از دنیا می‌رود. در واقع مرگ‌ومیر ناشی از دیابت و عوارض آن از جمع مرگ‌ومیر در بیماری‌های واگیری مثل سل، مالاریا و ایدز بیشتر است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: در مناطقی که از سیستم بهداشتی بالاتری برخوردارند مثل منطقه اروپا ۷۴ درصد مرگ‌و میر ناشی از دیابت در سنین بالای ۶۰ سال است در صورتی که در منطقه ما متاسفانه نصف این مرگ‌ومیرها در سنین زیر ۶۰ سال اتفاق می‌افتد، یعنی جمعیت جوان ما بیشتر دچار مرگ ناشی از دیابت می‌شوند. از لحاظ درمان هم کار زیادی انجام نشده و پیشرفت درمانی آن در مقایسه با آمار افزایشی رشد آن در جهان و در کشورمان تقریبا ناچیز است.

نیکو سخن تصریح کرد: هنوز نتوانسته‌ایم برای دیابت کاری انجام دهیم و متاسفانه دیابت سونامی قرن ما شده و اکنون مشکل اصلی ما بیمارهای غیرواگیر و در راس آن دیابت است. چون مشکلی که ما در دیابت داریم به اهمیت خودمراقبتی در دیابت بر می شود.

به گفته وی، دیابت بیماری است که تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری بوده و باید در این مورد راهکار و برنامه‌هایی داشته باشیم،   افراد مبتلا به دیابت باید آموزش‌های مستمر ببینند، آموزش پزشکانی که باید این بیماران را درمان کنند هم از ضروریات است چراکه آنها باید با جدیدترین متدهای روز جهان همگام باشند.

نیکوسخن افزود: رسانه‌ها، اثرگذاری مستقیمی بر سبک زندگی جامعه و آموزش همگانی در زمینه دیابت و پیشگیری از آن دارند و سیاست‌گذاران بهداشتی کشور نقش چشمگیری در بهبود وضعیت دیابت در کشور دارند و باید برای این موضوع آموزش ببینند، وقتی مسئولان ما به این باور نرسیدند که آموزش دیابت رکن اساسی کنترل آن است بیمه آموزش دیابت هم اتفاق نمی‌افتد. درنتیجه هزینه‌های افزایش ابتلا به بیماری گریبان جامعه را می‌گیرد. در همه کشورهای پیشرفته دنیا اولین پله درمان دیابت را آموزش می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه‌ها هم باید به این اعتقاد برسند که آموزش در کاهش هزینه‌های دیابت بسیار موثر است. دانش‌آموزان هم ارکانی از جامعه هستند که می‌توانند سبک درست زندگی و برخورد با دیابت را به همسالان خود آموزش دهند. آنها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند تا سبک زندگی برای خود انتخاب کنند که باعث چاقی آنها نشود. چاقی یک مشکل ظاهری نیست و بیماران و مسئولان باید به‌عنوان بیماری به‌ آن نگاه کنند که نیاز به درمان مشاوره و مراقبت دارد. حتی یک کیلوگرم کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن می‌تواند ریسک ابتلا به  بسیاری از بیماری‌ها ازجمله دیابت را کمتر کند و از همین رو نیاز به دارو، درمان‌های جدی‌تر مانند جراحی، روش‌های نوین درمانی و غیره دارد که در سیستم سلامت کشور باید به آنها توجه شود. ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست و درمان مناسب به آموزش همگانی نیاز دارد.