پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ شنبه 11 مرداد 1399 ساعت 11:16

مخالفت ترامپ با رای پستی

تنها ۲۸ درصد هواداران بایدن از احتمال تقلب در رای‌گیری پستی سخن می‌گویند در حالیکه در بین هوادران ترامپ، رقم ۷۸ درصدی را بر اساس نظر سنجی واشنگتن پست و ای بی سی نیوز تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهوری فعلی آمریکا هر شیوه‌ای که دموکرات‌ها از آن حمایت کنند را وارونه جلوه داده و خطری برای کشور می‌نامد. او به خوبی می‌داند پایگاه اصلی رای وی، گرایش‌های شدید ملی‌گرایانه دارند؛ چه این مساله برخورد با معترضانی باشد که او به کرات آنها را شورشی، غارتگر و چپاولگر نامیده است و چه شیوه رای دادن در شرایط کرونایی.

 

نامزد جمهوریخواهان در رقابت‌های ۲۰۲۰ حتی در میان رئیسان جمهوری این کشور هم منزوی است. این مساله را می‌توان در حضور سه رئیس جمهوری اخیر آمریکا یعنی بیل کلینتون، جورج دابلیو بوش و باراک اوباما در مراسم تدفین جان لوئیس عضو سیاهپوست مجلس نمایندگان آمریکا دید در حالی که ترامپ حاضر نشد به این مراسم برود.

 

اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا هم در این مراسم سخنرانی کرد که در بخش‌هایی از آن، انتقادهای جدی علیه اقدامات دولت فعلی آمریکا مطرح شد، بر حضور حداکثری مردم در صندوق رای تاکید کرد و گفت کسانی هستند که به شیوه‌های مختلف می‌خواهند مردم پای صندوق رای نیایند و حضورشان کم‌رنگ باشد.

 

اشاره رئیس جمهوری سابق آمریکا به توئیت‌ها و اظهارات ترامپ معطوف است که مساله تقلب در انتخابات و کلاهبرداری نامیدن رای‌گیری پستی را مطرح کرده است.

 

ترامپ همچنین تاخیر در برگزاری انتخابات را به میان ‌کشید تا شاید به این ترتیب، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را از شکست‌های پیاپی خود دور سازد تا به مساله‌ای بپردازند که احتمالا خود او هم می‌داند در حوزه اختیارات وی قرار ندارد.

 

رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که انتخابات پستی را قبول ندارد اما موافق انتخابات غیابی است. او مدعی شد که در انتخابات پستی مشخص نیست برگه‌های رای برای چه کسانی ارسال می‌شود، چه کسانی آن را دریافت می‌کنند و باز می‌گردانند.

 

ترامپ اظهار کرد در این روش، بسیاری از برگه‌های رای ممکن است مفقود شود و برای اثبات ادعای خود، به مقاله‌های واشنگتن پست و وال استریت ژورنال استناد کرد که تنها این مقاله را درست نامید و مابقی خبرهای آنها را جعلی خواند.

 

ادعای تاخیر در انتخابات در همان لحظات اولیه با موج مخالفت دو حزبی مواجه شد و حتی میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان سنا هم علیه آن موضع گرفت و تاکید کرد انتخابات باید در موعد مقرر برگزار شود.

اما ادعای کلاهبرداری انتخابات پستی، گویای راهبرد ترامپ و تیم انتخاباتی او برای تشکیک در نتیجه انتخابات است که نظرسنجی‌ها از هم اکنون باخت او را نشان می‌دهند. با این وجود، واشنگتن پست و ای بی سی نیوز نظرسنجی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ نفر با رای‌گیری پستی موافق هستند. هرچند این نگرانی هم مطرح می‌شود که کلاهبرداری، به خطر افتادن امنیت رای و اطلاعات نادرست هم می‌تواند در این شیوه وجود داشته باشد.

 

به عنوان مثال ، ۴۹ درصد از آمریکایی ها در اواسط ماه ژوئیه اظهار داشتند که رای‌گیری از طریق پست "در برابر میزان قابل توجهی از کلاهبرداری" آسیب‌پذیر است.

 

اما نیویورک تایمز در گزارشی بر این عقیده است که کلاهبرداری در این شیوه رای‌گیری بسیار نادر است چرا که در پنج ایالت هم اکنون همه رای‌گیری خود را از طریق پست انجام می‌دهند.

 

رای‌گیری حضوری در انتخابات مقدماتی در برخی ایالت‌ها همچون ویسکانسین به خوبی نشان داد که با توجه به شیوع کرونا و کاهش صندوق‌های رای، مشکلات جدی را برای رای‌دهندگان که باید در صف‌های طولانی آن هم در یک روز کاری بایستند، ایجاد کرده است.

 

تنها ۲۸ درصد هواداران بایدن از احتمال تقلب در رای‌گیری پستی سخن می‌گویند در حالیکه در بین هوادران ترامپ، رقم ۷۸ درصدی را بر اساس نظر سنجی واشنگتن پست و ای بی سی نیوز تشکیل می‌دهند.

 

در حالی که اکثریت پشتیبانان بایدن می‌گویند که رای پستی روش رای‌گیری مورد نظر در سال جاری است، تنها ۱۷ درصد از هواداران ترامپ این حرف را می‌زنند اما جدای از شیوه انتخاباتی و اینکه چه کسی از صندوق رای بیرون آید، در حال حاضر ترامپ با تشکیک در روند انتخابات و زیر سوال بردن سیستم انتخاباتی این کشور که به منزله نماد دموکراسی و ارزش‌های آن قلمداد می‌شود، تنها باعث تعمیق شکاف میان هواداران و مخالفان شده است.