پایگاه خبری همه نیوز

سیاست

منتشر شده در تاریخ شنبه 30 دی 1402 ساعت 14:39

امیرعبداللهیان: همکاری آمریکا با اراذلی مانند نتانیاهو ریشه ناامنی در منطقه است

وزیر خارجه ایران، همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در رژیم صهیونیستی را ریشه ناامنی در منطقه دانست.

حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت بر ضد اشغالگری، نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی که پیش از این بخشی از آن منتشر شد همچنین یادآور شد که ایران برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه، خون بهترین مستشاران نظامی خود را تقدیم کرده است.

وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو تصریح کرد که رئیس‌جمهور بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از نسل‌کشی فلسطینیان و کشتار بیش از ۱۳۵۰۰ کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان تونل رسیده و هیچ‌گونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد.

متن کامل گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با این شبکه آمریکایی که در زمان حضورش در نشست داووس انجام شده، بدین شرح است:

سوال: جناب وزیر، ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. به CNBC خوش آمدید. جناب وزیر، افرادی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می‌گویند که شما نباید اینجا حضور داشته باشید؛ به ویژه پس از حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و همچنین حمله‌های اخیر ایران به کردستان عراق و سوریه. لطفا پاسخ خودتان را در این باره بفرمایید.

پاسخ: در ابتدا باید بگویم سال‌هاست دولت نجات ملی یمن در قسمت‌های وسیعی از خاک یمن و در پایتخت (صنعا) مستقر شده و آنها یکی از طرف‌های مذاکره با دولت عربستان در ماه‌های اخیر بوده‌اند. بر اساس اطلاعات ما، آنها در مراحل پایانی دستیابی به یک توافق پایدار با عربستان قرار دارند. بنابراین در ابعاد مختلف ما شاهد رفتار مسئولانه یمنی‌ها هستیم و در راستای این رویکرد مسئولانه، آنها از نسل‌کشی که اکنون در غزه در حال وقوع است، منزجر هستند و به همین خاطر کشتی‌هایی را که از طریق دریای سرخ به سمت بندرهای اسرائیل در حرکت بودند را متوقف کردند. این تصمیم توسط آنها اتخاذ شده اما ما مکررا از آن‌ها شنیده‌ایم که به آزادی کشتیرانی و ناوبری متعهد هستند.

اما این که شما می‌گویید برخی معتقدند من نباید در داووس حضور داشته باشم، پاسخم این است که آن طرف‌هایی که در ۱۰۰ روز گذشته از نسل‌کشی غزه حمایت نموده و باعث مرگ ۲۴۰۰۰ غیرنظامی، از جمله بیش از ۱۸۰۰۰ کودک و زن شده‌اند، آنها باید جایی در داووس نداشته باشند.