پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 28 شهریور 1402 ساعت 9:44

روسیه سفیر فرانسه را احضار کرد

وزارت امور خارجه روسیه، سفیر فرانسه در مسکو را به دلیل نحوه برخورد با خبرنگاران روسی در کنفرانس مطبوعاتی امانوئل ماکرون در اجلاس سران گروه ۲۰ احضار کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خبرنگاران ریانووستی و سردبیر رسانه «راشا-نیوز» بیش از یک هفته پیش در نشست گروه بیست در دهلی‌نو به شیوه‌ای «ظالمانه» از دسترسی به کنفرانس خبری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه محروم شدند و اقدامات مقامات فرانسوی را «تبعیض‌آمیز و عملا روس‌هراسی» خواند.

در این بیانیه آمده است که چنین اقداماتی «نقض آشکار اصل آزادی مطبوعات» است و این واقعیت که مقامات فرانسوی از عذرخواهی برای این حادثه امتناع ورزیدند و به جای آن به دنبال توقیف تلفن‌های خبرنگاران روسی بودند، نشان‌دهنده «عزم فرانسه برای اعمال رژیم جداسازی علیه رسانه‌های روسیه» است.

این وزارتخانه گفت که "آزار و اذیت روزنامه‌نگاران روسی چیزی نیست جز یکی از تلاش‌های متعدد مقامات فرانسوی برای سرکوب هرگونه مخالفت." در این بیانیه آمده است که مسکو از طریق سفیر فرانسه از پاریس خواسته است که اعمال فشار بر رسانه‌ها را متوقف کند: "فرانسه همچنین باید از تبعیض علیه رسانه‌های روسی دست بردارد و به همان شیوه‌ای که روسیه با رسانه‌های فرانسوی رفتار می‌کند، رفتار کند."

این حادثه در جریان نشست سران گروه ۲۰ که ۹ و ۱۰ سپتامبر در دهلی‌نو، پایتخت هند برگزار شد، رخ داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اقدامات مقامات فرانسوی را «مظهر وحشی‌گونه نازیسم» توصیف کرد.