پایگاه خبری همه نیوز

فناوری

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 20 شهریور 1402 ساعت 11:8

ناسا اعتراف کرد که موشک ماه مقرون‌به‌صرفه نیست

مقامات ارشد ناسا اذعان کرده‌اند که موشک «سامانه پرتاب فضایی» این آژانس مقرون‌به‌صرفه نیست. هدف از ساخت این موشک، کمک کردن به انسان برای ساختن یک پایگاه در ماه است.

زمانی که موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) به طور کامل ساخته شود، قوی‌ترین موشکی خواهد بود که تاکنون توسط ناسا ساخته شده است اما به نظر می‌رسد که هزینه‌های موشک از کنترل خارج شده‌اند.

هدف ناسا این است که کپسول «اوریون»(Orion) و تقویت‌کننده مرتبط با آن که در مجموع سامانه پرتاب فضایی نامیده می‌شوند، یک نقش حیاتی را در ماموریت‌های آرتمیس برای بازگرداندن انسان‌ها به سطح ماه برای اولین بار در بیش از ۵۰ سال گذشته بازی کنند.

ناسا سال گذشته زمانی که سامانه پرتاب فضایی در اولین سفر خود به دور ماه پرواز کرد، یک برد بزرگ داشت اما این برنامه مدت‌هاست که به دلیل بودجه در حال افزایش و ضرب‌الاجل‌های عقب‌افتاده مورد انتقاد قرار گرفته است.

«دیوان محاسبات آمریکا»(GAO) در گزارشی اعلام کرد: مقامات ارشد آژانس به ما گفته‌اند که در سطوح کنونی هزینه، برنامه سامانه پرتاب فضایی ناپایدار است و از آنچه که مقامات ناسا معتقدند برای ماموریت‌های آرتمیس در دسترس قرار دارد، فراتر می‌رود.