پایگاه خبری همه نیوز

یاد داشت

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 7 شهریور 1402 ساعت 9:48

ترمزهای ناخواسته قطار رئیسی

حرکت قطار کشور روی ریل پیشرفت یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های سیدابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی و پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس قوه مجریه بود.

قطاری که در این دو سالی که از آغاز به کار رئیس دولت سیزدهم می‌گذرد با موانع و البته ترمزهای خواسته و ناخواسته‌ای مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، دو سال از آغاز به کار سید ابراهیم رئیسی و کابینه سیزدهم که در ۴ شهریور ۱۴۰۰ اولین جلسه هیئت دولت را تشکیل دادند، می‌گذرد. در این مدت رئیس قوه مجریه تلاش کرده به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند اما اتفاقات مختلفی از جمله برخی تصمیمات اشتباه، تحریم‌های خارجی و اتفاقات غیرمنتظره داخلی از جمله عواملی بوده‌اند که موانعی را در این مسیر ایجاد کرده‌اند.

بلایای طبیعی

از ۱۲ تا ۱۷ مهر ۱۴۰۰ و کمتر از دو ماه بعد از آغاز به کار کابینه سیزدهم، در اندیکای خوزستان چندین زمین‌لرزه رخ داد که بزرگ‌ترین آن ۵.۷ ریشتر بود. در این زلزله‌ها به ۱۳۰ روستا آسیب رسید وتعداد ۹۸۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله نیاز به تخریب و بازسازی و هزار و ۹۵۰ واحد مسکونی نیاز به بهسازی پیدا کردند. خسارت این زمین‌لرزه‌ها پنج هزار میلیارد ریال برآورد شد و رئیسی هم ۷ آبان ۱۴۰۰ با حضور در مناطق زلزله‌زده با مردم  به گفت‌وگو پرداخت و درباره جبران خسارت وارده به آن‌ها قول رسیدگی فوری داد.

در هفته آخر دی ۱۴۰۰ بارش شدید باران و شکسته شدن سیل‌بندها، باعث ایجاد سیل بزرگی در جنوب کرمان و به خصوص جیرفت شد. در این سیل ۱۲۰ روستا ارتباط خود را با سایر نقاط از دست دادند. در هنگام وقوع سیل، رئیس قوه مجریه در سفر روسیه بود اما رئیسی در اول بهمن و تنها ساعاتی بعد از پایان سفرش به مسکو، خود را به کرمان رساند تا از نزدیک به مشکلات ایجاد شده برای مردم رسیدگی کند. در جریان این سیل، ۲۶ هزار نفر متاثر از سیل اسکان داده شدند و ۳۰۰ تُن اقلام امدادی، زیستی و معیشتی در ۲۰۰ روستای حادثه‌دیده توزیع شد.