پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 27 تیر 1402 ساعت 9:32

بلینکن: قرارداد غلات باید در اسرع وقت تمدید شود

پس از آنکه روسیه مشارکت در طرح انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه را به ‌حالت تعلیق درآورد، وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به "سلاح‌سازی غذا" متهم کرد.

هیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: پس از جنگ اوکراین و انسداد بنادر اوکراین، این قرارداد غلات که توسط سازمان ملل و ترکیه منعقد شد، ضروری بوده است.

وی افزود: این قرارداد دست کم چنین امکانی را برای غلات و دیگر محصولات غذایی فراهم می‌کرد تا از اوکراین به بازار جهانی عرضه شوند و همچنین کمک کرده تا ۳۲ میلیون تُن محصولات غذایی به کشورهای مختلف ارسال شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: نتیجه اقدامات امروز روسیه، "سلاح‌سازی غذا" است. این کشور از غذا به عنوان "ابزار یا سلاح" در برابر جنگ با اوکراین استفاده می‌کند. ما شاهد واکنش بازار به این تصمیم روسیه هستیم و قیمت‌ها در حال افزایش هستند.

او تاکید کرد: مهم‌ترین مساله غیراخلاقی بودن این اقدام است. این قرارداد هر چه زودتر باید برگردد و تمدید شود. و امیدوارم هر کشوری که این قضیه را از نزدیک دنبال می‌کند، پی ببرد که روسیه مسؤول عدم ارسال غذا به مردمی است که شدیدا به آن نیاز دارند، این کشور موجب افزایش قیمت‌ها شده آن هم در برهه‌ای از زمان که بسیاری از کشورها با تورم بسیار دشوار مواجه هستند.