پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 6 تیر 1402 ساعت 9:48

کاخ سفید: تهدید قریب‌الوقوع در نیروگاه اتمی زاپوریژیا مشاهده نمی‌شود

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا را که نزدیک به خط نبرد میان نیروهای روسی و اوکراینی است، رصد می‌کند، اما هیچ نشانه‌ای از تهدید قریب‌الوقوع برای این تاسیسات مشاهده نمی‌کند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دوشنبه در کنفرانس خبری کاخ سفید در واکنش به اتهام‌زنی کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه برای منفجر کردن این تاسیسات اتمی تلاش دارد، گفت: قصد ندارم به اطلاعات خاصی اشاره کنم.  

وی افزود: «در نزدیکی این نیروگاه، ما توانایی نظارت بر پرتوافشانی و رادیواکتیویته را داریم. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آن تهدید ندیده‌ایم، اما بسیار بسیار دقیق آن را زیر نظر داریم.»

اوکراین به تازگی ادعا کرده که روسیه در حال آماده‌سازی یک حادثه تشعشعاتی در زاپوریژیاست. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی کشورش مدعی شد که مسکو می‌خواهد باعث «نشت تشعشع» در این نیروگاه شود. به گفته میخائیل پودولیاک، دستیار او، روسیه حوضچه خنک‌کننده این تاسیسات را مین‌گذاری کرده و در حال آماده شدن برای انجام یک «حمله تروریستی در مقیاس بزرگ» به منظور «متوقف کردن ضد حمله اوکراین و ایجاد یک منطقه خاکستری آلوده و خالی از سکنه» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ادعاهای زلنسکی و پودولیاک را «یک دروغ دیگر» از سمت کی‌یف خواند و خاطرنشان کرد که مسکو به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) همکاری می‌کند. رافائل ماریانو گروسی، رئیس این آژانس سازمان ملل هم طی روزهای گذشته از این مرکز بازدید به عمل آورده و اظهاراتی متضاد با ادعاهای اوکراین مطرح کرده است.