پایگاه خبری همه نیوز

سیاست

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 2 خرداد 1402 ساعت 9:54

ماجرای وداع شاعرانه «شمخانی»

علی شمخانی پس از ماه‌ها که بحث کناره‌گیری یا استعفایش در فضای رسانه‌ای و در پشت پرده جلسات و نشست‌ها مطرح بود، روز یک‌شنبه از دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد.

شمخانی یک‌شنبه شب در صفحه شخصی خود در توییتر این شعر را منتشر کرد: حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود /آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت...

لحظاتی بعد از انتشار این توییت،‌ نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کار را برای رسانه‌ها در تحلیل و تفسیر این بیت شعر آسان کرد و نوشت، طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار این شعر معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.

اما چرا کناره‌گیری علی شمخانی بر خلاف اسلافش از دبیری شورای عالی امنیت ملی تا این حد با حرف و حدیث همراه بود و طولانی شد؟

حسن روحانی ۱۶ سال کرسی دبیری شورای عالی امنیت ملی را از زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای تا پایان دولت محمد خاتمی بر عهده داشت و در اواخر دولت خاتمی در تیرماه ۸۴ بلافاصله پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد با توجه به اختلاف‌نظرهای سیاسی و مدیریتی که با وی داشت از مقام خود استعفا کرد.