پایگاه خبری همه نیوز

اقتصاد

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 2 خرداد 1402 ساعت 9:40

دلارزدایی دستور کار ویژه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا

معاون امور بین الملل بانک مرکزی جزییات پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران را تشریح کرد.

 محسن کریمی با بیان اینکه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با نیم قرن سابقه روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوم و سوم خردادماه سال جاری در بانک مرکزی برگزار خواهد شد، گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارزهای جهانروا به ویژه دلار در دهه ۷۰ میلادی تأسیس شد.

دلار زدایی محور اصلی اجلاس پایاپای آسیایی
این مقام بانک مرکزی افزود: ظرفیت خوبی برای دلار زدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی شناسایی شده است، خوشبختانه دبیرخانه اتحادیه در بانک مرکزی ایران است و از سال گذشته در اجلاس پنجاه این اتحادیه مصوب شد که جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس پنجاه و یکمین این اتحادیه باشد.

وی افزود: در راستای گسترش و تقویت این اتحادیه تلاش‌هایی به منظور پذیرش سایر کشورها در اتحادیه پایاپای آسیایی انجام شده است در حال حاضر ۹ کشور عضو اتحادیه از زمان تأسیس تاکنون هستند و کشورهای مهمی همچون ایران، هند و پاکستان و دیگر کشورهایی در شبه قاره هند در این اتحادیه حضور دارند.

کریمی با بیان اینکه در یکسال گذشته کشورهای جدیدی نیز درخواست عضویت در این اتحادیه را داده اند گفت: بر این اساس در اجلاس فردا در خصوص پذیرش عضویت این کشورها تصمیم گیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: در اجلاس فردا علاوه بر حضور ۹ عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیز حضور خواهند داشت.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در خصوص سطح برگزاری اجلاس پایاپای آسیایی گفت: اجلاس پنجاه و یکم در سطح رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو اتحادیه، جانشینان و قائم مقام‌ها و معاونان آنها به همراه مقامات بانک‌های مرکزی سه کشور روسیه، بلاروس و افغانستان و بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد.