پایگاه خبری همه نیوز

فناوری

منتشر شده در تاریخ شنبه 30 اردیبهشت 1402 ساعت 9:43

ساخت اسفنج نانویی که فلزات سنگین را جذب می‌کند

مهندسان دانشگاه نورث‌وسترن اسفنج جدیدی ساختند که با فرو رفتن در آب، فلزات سنگین را جذب می‌کند.

مهندسان دانشگاه نورث‌وسترن اسفنج جدیدی ساختند که می‌تواند فلزات را از جمله فلزات سنگین سمی مانند سرب و کبالت را از آب آلوده خارج کرده و آب ایمن و قابل آشامیدن را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

در آزمایش‌های اثبات مفهوم، محققان اسفنج جدید خود را بر روی نمونه‌ای بسیار آلوده از آب آزمایش کردند که حاوی بیش از ۱ppm سرب بود. با استفاده از این اسفنج، سرب فیلتر شده و غلظت آن به زیر سطح قابل تشخیص رسید.

محققان پس از استفاده از اسفنج، توانستند فلزات را با موفقیت از آن خارج کرده و از اسفنج برای دفعات مختلف مجدداً استفاده کنند. این اسفنج را احتمالاً بتوان در آینده به عنوان ابزاری ارزان و آسان برای کاربرد در فیلترهای آب خانگی یا اقدامات اصلاح محیط زیست در مقیاس بزرگ استفاده کرد.

وینایایاک دراوید، نویسنده ارشد مقاله مربوط به این مطالعه و استاد علوم و مهندسی مواد و مهندسی آبراهام هریس در دانشکده مهندسی مک کورمیک نورث‌وسترن، گفت: «وجود فلزات سنگین در آبرسانی یک چالش عظیم بهداشت عمومی برای کل جهان است. این مشکل نیاز به راه‌حل‌هایی دارد که بتوان به راحتی و به طور مؤثر و ارزان آن را در هر جا مستقر کرد. این جایی است که اسفنج ما وارد می‌شود. این فناوری می‌تواند آلودگی را از بین ببرد و سپس دوباره و به کررات استفاده شود.»