پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ شنبه 1 بهمن 1401 ساعت 15:25

زلزله اخیر خوی ۸۰ میلیارد ریال به ابنیه تاریخی خوی خسارت زده است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در روز چهارشنبه هفته گذشته و پس لرزه های زیاد آن گفت: بر اثر این زلزله، ۸۰ میلیارد ریال خسارت به ابنیه تاریخی شهرستان وارد شده است.

عزیز میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زلزله اخیر باعث آسیب و ایجاد ترک در گچ‌بری‌های خانه تاریخی کبیری، ساختمان شهرداری، خانه تاریخی آیت اللهی، کلیسای تاریخی روستای قریس، مسجد تاریخی سیدالشهدا (ع)،مناره شمس تبریزی، سالن میراث مکتوب موزه خوی و ترک های شدید در بازار تاریخی خوی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به ادامه پس لرزه های زلزله، آسیب و عمق ترک های ایجاد شده در بناهای تاریخی خوی بیشتر شده و در ارزیابی جدید ضلع غربی «کاروان‌سرای خان» که شامل مغازه های اشخاص است، ترک برداشته و سقف بعضی از مغازه ها در حال ریزش است.

وی اظهارکرد: در تازه ترین بررسی مشخص شده که «مقبره آل یعقوب» نیز آسیب دیده و ترک برداشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: بازسازی و مرمت آثار تاریخی آسیب دیده با استفاده از اعتبارات استانی و شهرستانی در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۳:۳۸ روز چهارشنبه ۲۸ دی امسال در خوی رخ داد که موجب خسارت به صدها منزل مسکونی منطقه فیرورق خوی شد.