پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 19 دی 1401 ساعت 8:53

۲۳ کانون بیماری «آنگارا» شناسایی شده است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۲۳ کانون شیوع بیماری «آنگارا» در گله‌های طیور در استان اردبیل شناسایی شده است.

بهلول تکلوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: «آنگارا» نوعی بیماری ویروسی است که دارای ۱۲ سروتیپ است که سروتیپ چهار آن بسیار خطرناک بوده و از سال ۹۹ از مرزهای شرقی کشور وارد ایران شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در ۲ سال آینده با توجه به احتمال شیوع و شرایط انتقال بیماری، طغیان این ویروس خطرناک را شاهد باشیم که قطعاً عامل انتقال بیماری به صورت عمودی و از طریق روش مدفوعی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل کنترل مراکز تولید مرغ مادر و مجموعه‌های جوجه‌کشی را در کاهش تلفات این بیماری یادآور شد و گفت: ۳۰ درصد تلفات در گله‌ها بر اثر شیوع این بیماری رخ می‌دهد که بیماری فوق‌العاده خطرناکی است و دامپزشکی کلیه مراکز تولیدی را ملزم به واکسیناسیون کرده تا امکان بروز و شیوع بیماری را از بین ببریم.

تکلوی افزود: اولین کانون این بیماری در شهرستان اردبیل مرداد سال گذشته مشاهده شد و آخرین کانون نیز شهریور امسال شناسایی شده و در مجموع ۲۳ کانون بیماری «آنگارا» در استان اردبیل به ویژه در گله‌های مرغ مادر شناسایی و کنترل آنها در حال انجام است.

وی از مرغداران خواست تا عقیم‌سازی کودها و انتقال بیماری از طریق روش مدفوعی را مد نظر قرار داده و زمینه استفاده از ترکیبات ضدعفونی و پاکسازی قبل از جوجه‌ریزی را در مراکز خود مد نظر قرار دهند.

تکلوی در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ویژه انتقال این ویروس از طریق پرندگان مهاجر و وحشی را به پرندگان اهلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات ژنتیکی که در ساختار این ویروس به وجود آمده، قابلیت انتقال آن از انسان به حیوان و از انسان به انسان وجود دارد که گاه سبب تلفات زیاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بررسی‌های زیادی روی ساختار این بیماری انجام شده و امیدواریم با مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، کمترین تلفات را در شیوع این بیماری شاهد باشیم.