پایگاه خبری همه نیوز

فناوری

منتشر شده در تاریخ شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 10:10

مرکز داده بزرگ ایرانسل؛ زمین حاصلخیز اقتصاد دیجیتال

در یکی از چالشی‌ترین مقاطع تاریخ ایران از نظر اقتصادی، ایرانسل با افتتاح یک مرکز داده بزرگ، دست به اقدامی زد که می‌تواند تحول بزرگی به همراه داشته باشد. آن هم تحولی از نوع دیجیتال!

اگر بخواهیم استارتاپ‌ها و کسب‌کارهای دیجیتال در عصر جدید را با مدل سنتی مقایسه کنیم، این مراکز داده حکم انبارهای فروشگاه‌ها را دارند که در آن‌ها به جای کالاهای قابل فروش، داده‌ها و اطلاعات ذخیره می‌شود.

تقریبا در همه کسب‌وکارهای آنلاین، چه اپلیکیشن‌ها، چه وبسایت‌ها، چه پایگاه‌های داده و انواع گوناگون دیگر، به یک دیتا سنتر نیاز است تا اطلاعات ضروری برای اجرا و به کارگیری در آن‌ها ذخیره شود. 

در نتیجه مراکز داده، یک بستر و زیرساخت حیاتی محسوب شده که می‌توانند پایه محکمی برای اقتصاد دیجیتال فراهم کنند. 

حالا درست در روزهایی که در اوج فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا به سر می‌بریم و زیست‌بوم اقتصاد ایران شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته، ایرانسل با افتتاح یکی از بزرگترین مراکز داده کشور، یک فرصت ایده آل را در اختیار فعالان این عرصه قرار داده است. 

موضوعی که باید آن را به فال نیک گرفت. زیرا در سطوح خرد اقتصاد، بسیاری از ایده‌های بکر و نوآورانه دیجیتالی، می‌توانند با تکیه بر این زیرساخت، کسب‌وکار خود را شروع کنند و یا ایده خام اولیه خود را به دستاوردی ملموس بدل سازند. 


شاید به لطف خبرهای امیدوار کننده اینچنینی، جرقه‌ای در ذهنی خلاق بخورد و شاهد ظهور اتفاقات تاثیرگذاری در اقتصاد ایران باشیم. شاید هم گرهی بزرگ از گره‌های کور فعالان این عرصه با این اتفاق باز شود. در هر صورت، ایرانسل یک زمین زراعی بزرگ و حاصلخیز از جنس دیجیتال را در اختیار قشر بزرگی از چشم انتظارانش قرار داده و باید برای به بار نشستن ثمرات آن کمی صبوری باشیم.