پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ شنبه 23 مهر 1401 ساعت 15:25

مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی ماسک بزنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و روند کاهشی دما، رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در کنار ایمن‌سازی بدن از ابتلا افراد به بیماری‌های تنفسی فصلی مانند سرماخوردگی شدید و آنفلوآنزا و شیوع کرونا جلوگیری می‌کند.

موسی‌الرضا شبیهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:‌ سرماخوردگی و آنفلوآنزا از بیماری‌های تنفسی شایع در فصل پاییز و زمستان است که در سه سال اخیر کرونا هم به جمع این بیماری‌ها پیوسته و می‌طلبد مردم با رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط از افزایش شیوع آنها در ماه‌های پیش رو جلوگیری کنند.

وی سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا را در گلستان کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: کودکان و افراد سالمند با بیماری‌های زمینه‌ای بیشترین گروه‌های در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار دارند لذا استفاده از ماسک و تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا برای این گروه تاکید می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مردم استان خواست در کنار رعایت مسائل بهداشتی، تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا از جمله دُزهای سوم و چهارم را جدی بگیرند چرا که توجه به این ۲ مهم در کنار هم باعث ایمن‌سازی بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شود.

شبیهی از تزریق ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۹۱۰ دُز واکسن کرونا در نوبت‌های اول، دوم، سوم و چهارم به مردم گلستان خبر داد و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران استان حدود یک میلیون و ۹۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که یک میلیون و ۵۲۹ هزار نفر از آنان را افراد بالای ۱۲ سال واجد شرایط دریافت واکسن کرونا تشکیل می‌دهند.

وی اظهارداشت: تاکنون نوبت اول واکسن کرونا برای یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۳۹۶ نفر معادل ۹۴.۹ درصد و نوبت دوم برای یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر معادل ۸۶.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال گلستان تزریق شد اما استقبال مردم استان از تزریق دُز سوم این واکسن به نسبت نوبت‌های اول و دوم کمتر است به طوری که تاکنون ۴۱.۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۳۶.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این نوبت را دریافت کردند.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۲۷ نفر از آنان به دلیل وخامت حال در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و ۱۱ نفر هم با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه می‌دهند.