پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ شنبه 9 مهر 1401 ساعت 9:39

عفونت کووید۱۹ و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع۱ در کودکان

یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که به کووید۱۹ مبتلا می شوند ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ باشند.

 محققان دریافتند که از بیش از ۲۸۵ هزار کودک مبتلا به کووید، ۰.۰۴ درصد در شش ماه آینده به دیابت نوع ۱ مبتلا شدند. در حالی که این درصد، مقدار کمی است، اما ۷۲ درصد بیشتر از گروه مقایسه کودکان بدون سابقه کووید بود.

دیابت نوع ۱ نسبت به دیابت نوع ۲ که معمولاً در بزرگسالی ایجاد می‌شود و اغلب با چاقی همراه است، شیوع بسیار کمتری دارد. در مقابل، نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند حمله می‌کند.

افراد می‌توانند در هر سنی به دیابت نوع ۱ مبتلا شوند، اما معمولاً در دوران کودکی بروز می‌کند.

تعدادی از مطالعات، کووید را با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در بزرگسالان مرتبط دانسته اند، اما کمتر در مورد اینکه آیا کودکان مبتلا به عفونت ممکن است با خطر ابتلاء به دیابت نوع ۱ روبرو باشند یا خیر، شناخته شده است.

«رونگ زو»، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه کیس وسترن، گفت: «از آنجایی که بخش عظیمی از جمعیت جهان در معرض کووید بوده یا خواهند بود، حتی افزایش اندک در خطر ابتلاء به دیابت نوع ۱ می‌تواند به تعداد زیادی از موارد تبدیل شود.»

هیچ درمانی برای دیابت نوع ۱ وجود ندارد و افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر هر روز انسولین مصنوعی مصرف کنند.