پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ شنبه 22 مرداد 1401 ساعت 12:14

موشک‌های هیمارس اوکراین به‌زودی تمام می‌شوند

نشریه نیوزویک به نقل از مقام نظامی آمریکا تخمین زده که ذخایر ارتش اوکراین از موشک‌های آمریکایی ظرف چند ماه آینده تمام می‌شود، و دولت آمریکا باید ارسال این نوع موشک‌هابه اوکراین را کاهش دهد.

نشریه «نیوزویک» به نقل از مقامات نظامی آمریکا گزارش داد که ذخیره موشک‌های سامانه ضدهوایی آمریکایی «هیمارسِ» ارتش اوکراین ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

«مارک کنسیان»، سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگو با نیوزویک افزود: به نظرم آمریکا باید از یک جایی به بعد شمار موشک‌هایِ هیمارس ارسالی به ارتش اوکراین را کاهش دهد تا اوکراین از کم‌شدن ذخایر و انبارهایش جلوگیری کند و مقامات نظامی و غیرنظامی آمریکا باید بر سر این مسئله به توافق برسند.

به گفته کنسیان، ۳ تا ۴ ماه زمان بسیاری زیادی است و برخی تخمین می‌زنند که ذخایر موشک‌های ارتش اوکراین تا یک ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که برآورد او این‌چنین است که آمریکا از سال ۲۰۰۴ به این سو، ۵۰ هزار موشک هدایت‌شوند تولید کرده، ولی از ابتدای امسال ۵۸۰۰ موشک تولید کرده. و همزمان دولت بایدن تاکنون ۱۰ هزار موشک هیمارس یا یک سوم ذخایر آمریکا را به ارتش اوکراین داده است.

وی همچنین گفت: شرکت اسلحه‌سازی لاکهید مارتین تلاش دارد میزان تولید خود را افزایش دهد، اما این مسئله‌ای زمان‌بر است، و معمولاً ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد، در حالی‌که تولید خود سامانه‌های پرتابگر هیمارس در دستور کار نیست.

بنا بر گزارش نیوزویک، گرچه مشخص نیست که آمریکا هم‌اکنون چه تعداد سامانه هیمارس در اختیار دارد، گفته می‌شود لاکهید مارتین تا سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۲۵۰ سامانه برای ارتش و نیروی دریایی آمریکا تولید کرده بود.

به نوشته اسپوتنیک، بنا بر داده‌های موجود، آمریکا تاکنون ۱۶ سامانه ضدموشکی و چندمنظوره هیمارس، همراه با مهمات، به ارتش اوکراین تحویل داده است.