پایگاه خبری همه نیوز

ورزش

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 12:12

دلایل تعلیق لیگ برتر فوتبال چیست؟

عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای می‌گوید اگر این کمیته رفع تعلیق نشود، هیچ تیمی از ایران نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال هفته گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی از احتمال تعلیق لیگ برتر از سوی AFC خبر داد. او در توضیح این تهدید برای فوتبال ایران گفت که منظور، صادر نشدن اجازه حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیاست که به نوعی تعلیق لیگ برتر است.

کاظم اولیایی، عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تهدید حذف ایران از لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: متاسفانه من باید فرمایشات آقای مهدی را تایید کنم. ما برای برگزاری مسابقات لیگ برتر یک ضوابط و پیش‌نیازهایی داریم. باشگاه‌های ما برای بازی در لیگ باید مجوز ملی و در سطح مسابقات آسیایی، مجوز آسیایی داشته باشند. در حال حاضر فقط سپاهان و فولاد مجوز بین‌المللی دارند که امسال باید تمدید شود ولی باقی باشگاه‌ها این مجوز را ندارد. به همین دلیل همانطور که آقای مهدی گفته، ممکن است لیگ برتر ما به نوعی تعلیق و از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شود.

او در پاسخ به این سوال که باید چه موانعی برای رفع این تهدید برطرف شود، بیان کرد: ما در بحث مالیات، بدهی، مالکیت غیردولتی و مالکیت غیرمشترک مشکل داریم. الان که وزیر ورزش به راحتی می‌گوید ۹۰ درصد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس متعلق به ماست، بزرگترین گراست که این دو باشگاه دولتی با مدیریت مشترک هستند. از طرفی سیستمی که برای واگذاری آن استفاده کرده‌اند، سیستم علی اصغری است.

این عضو سابق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای افزود: دولتی در این مملکت در حال کار کردن است که رئیس جمهورش سند تحولی برای اداره این باشگاه‌ها ابلاغ کرده که مشکل مالکیت آن‌ها حل شود اما یک نفر، نه تنها خلاف آن عمل می‌کند بلکه به این کار هم افتخار می‌کند. چرا دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور نمی‌پرسد که به چه دلیل سازمان خصوصی‌سازی خلاف سند تحول دولت با امضای رئیس جمهور عمل می‌کند؟ اگر باتوجه به سند تحول دولت، مالکیت را از مدیریت جدا می‌کردیم، رفع مشکل شده و پذیرفته شدنی بود.

اولیایی درباره راه‌حلش برای عبور از این بحران توضیح داد: اجرای سند تحول دولت راه حل آن است. روی این سند سال‌های سال کارشناسی شده و می‌تواند مالکیت را از مدیریت جدا کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا روی مدیریت حرف دارد که نباید دولتی باشد و براساس قانون تجارت اداره شود. همچنین مدیریت مشترکی وجود نداشته باشد تا زد و بندی رخ ندهد. فدراسیون فوتبال باید به بحث استانداردسازی باشگاه‌ها توجه ویژه کند و برای آن وقت بگذارد تا ما دچار مشکل نشویم. منظورم اهتمام به ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال که اشاره به صدور مجوز حضور در مسابقات باشگاهی دارد، است.