پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 11:54

بایدن: ایمن الظواهری را در افغانستان کشتیم

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده را در حمله پهپادی به کابل تایید کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلای دوباره به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، در سخنانی از کاخ سفید افزود: ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده را که موجب کشته شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود، در افغانستان کشتیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه الظواهری  در برنامه ریزی حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت، گفت: برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد.

وی خطاب به گروههای تروریستی مدعی شد: مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید شما را پیدا کرده و ازبین خواهیم برد.

رئیس جمهوری آمریکا توضیح داد که جامعه اطلاعاتی آمریکا الظواهری را که به مرکز شهر کابل در افغانستان منتقل شده بود، در اوایل سال جاری شناسایی کرد.

بایدن با بیان این که اجازه حمله دقیق برای حذف الظواهری را داده است، مدعی شد به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری و غیرنظامیان آسیبی وارد نشده است.

رئیس جمهوری آمریکا که کشورش دو دهه موجب اشغال و خشونت و خونریزی در افغانستان به بهانه مبارزه با گروههای تروریستی شده  و سرانجام بسیار آشفته و  پر هرج و مرج از این کشور خارج شد، ادعا کرد: دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

بایدن با بیان اینکه الظواهری کشته شده است، ادعا کرد: ما مطمئن می‌شویم اتفاق دیگری نمی‌افتد و افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که واشنگتن به دنبال این جنگ نبود و تروریسم سراغ این کشور آمده است.

وی با اشاره حادثه ۱۱ سپتامبر خطاب به کسانی که به گفته او در سراسر جهان به آسیب رساندن به آمریکا ادامه می‌دهند، گفت: ما همچنان هوشیار خواهیم بود و هرگز تسلیم نخواهیم شد.

پیش از سخنان بایدن، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که یک مقام ارشد آمریکا گفت که سازمان اطلاعات مرکزی " سیا " یک هدف مهم القاعده را در افغانستان با پهپاد مورد حمله قرار داده است. جو بایدن تا ساعاتی دیگر در این خصوص سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد مسئوولیت حمله پهپادی روز یکشنبه به وقت آمریکا به کابل سازمان اطلاعات مرکزی "سیا" بوده است.