پایگاه خبری همه نیوز

فرهنگ و هنر

منتشر شده در تاریخ جمعه 3 تیر 1401 ساعت 7:18

فواید شناور شدن قیمت بلیت سینما و تئاتر

شناور شدن بهای بلیت سینما می‌تواند در کنسرت و تئاتر هم جدی گرفته شود. به جز طبقه برخوردار که هر چه قیمت‌ها بالا برود، نیازی به تغییر در سبک زندگی خود نمی‌بیند، بیشتر اقشار جامعه برای امرار معاش مجبور به حذف بسیاری از تفریح‌ها و دغدغه‌های مادی‌شان شده‌اند.

این روزها و در شرایطی که تورم و گرانی، معضل اصلی بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، تشویق کردن مردم به دیدن فیلم در سالن سینما یا رفتن به کنسرت و تئاتر به شوخی شبیه است. با این همه، نمی‌توان زندگی را تعطیل کرد و باید به بهانه‌های کوچک خوشبختی، دلخوش بود. در این فضا، اکران فیلم «هناس» محصول حوزه هنری، مدیران سینمایی این نهاد را برآن داشته تا با شناور کردن بهای بلیت سینماهای زیر مجموعه حوزه به فروش بیشتر این فیلم کمک کنند. شناور شدن بلیت سینما در ساعات کم مخاطب و پرمخاطب و توجه به روز و سانس نمایش فیلم‌ها تمهید درستی برای جذب مخاطب است. آنهم برای سینمایی که به زودی با ورشکستگی کامل مواجه خواهد شد و اگر به مسئله فروش بی‌توجه بماند، آهسته آهسته رو به نابودی خواهد رفت.

شناور شدن بهای بلیت سینما می‌تواند در کنسرت و تئاتر هم جدی گرفته شود. به جز طبقه برخوردار که هر چه قیمت‌ها بالا برود، نیازی به تغییر در سبک زندگی خود نمی‌بیند، بیشتر اقشار جامعه برای امرار معاش مجبور به حذف بسیاری از تفریح‌ها و دغدغه‌های مادی‌شان شده‌اند. طبقه متوسط به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان تئاتر، سینما و کنسرت، با این قیمت‌ها کم کم باید دور رفتن به سینما، تئاتر و کنسرت را خط بکشند.

در نقطه مقابل، بلیت‌ها می‌توانند چند ده میلیون تومان باشند و گروهی هم در لاکچری‌ترین سالن‌های شهر به تماشای ستاره‌های خوش سیمای وطنی بنشینند یا صدای خواننده‌ها را از نزدیک بشنوند، اما عموم مردم ایران، در این سالن‌ها جایی ندارند. گمان نمی‌کنم منفعت طلب ترین ستاره‌های سینما، موسیقی و تئاتر، چنین گسستی را خواهان باشند و دلشان بخواهد فقط مقابل قشری برنامه اجرا کنند که با بدنه جامعه فاصله فراوانی دارند. در این شرایط، به جای انتقاد کردن از برگزاری برخی کنسرت‌ها یا بالا رفتن بهای بلیت سینما و تئاتر، باید به روش‌هایی فکر کرد که صاحبان سرمایه و مردم از آن منفعت ببرند. وقتی بهای تمام کالاها و خدمات در مقایسه با سال پیش، افزایش داشته نمی‌توان انتظار داشت بهای بلیت سینما 10 هزارتومان باقی بماند، اما می‌شود با شناور کردن بلیت به اقشار کم درآمد و جوانان فرصت دیدن فیلم‌ها را داد. این شیوه علاوه بر تامین بخشی از هزینه‌های تولید و سینماداری باعث می‌شود روند قهر مخاطب ایرانی با فیلم ایرانی کندتر شود. سالن‌های سینما ساعات مرده‌ای دارند که در شکل عادی، تعداد تماشاگران اندکی در آن سانس‌ها به سینما می‌روند. بهای بلیت در این سانس‌ها با تخفیف ویژه می‌تواند مشتاقان فیلم دیدن را به سینما بیاورد. در مورد تئاتر و کنسرت هم متناسب با روزهای هفته و جایگاهی که تماشاگر انتخاب می‌کند می‌توان بهای بلیت را زیاد و کم کرد. به این شکل، عده بیشتری از مردم می‌توانند به دیدن تئاتر یا کنسرت بروند.

گرانی و تورم، اخبار منفی اقتصادی و اجتماعی زندگی بسیاری از ما را فلج کرده، همه ما درگیر فضایی پرتنش هستیم و کیفیت زندگی به شکل نگران کننده‌ای کاهش یافته است. برای برون‌رفت از این وضعیت و ایجاد امید و شور در جامعه علاوه بر سیاستمداران، هنرمندان هم می‌توانند همراه مردم باشند. توجه به روش‌هایی برای ارزان برگزار کردن فیلم دیدن و تئاتر و کنسرت رفتن، هدیه‌ای است به مردمی که شایسته روزهایی آرام و کم دغدغه هستند و امروز بیش از هر وقت دیگری به هنردرمانی نیاز دارند.