پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت 9:26

قطار تُندروی " تهران، قم ، اصفهان " تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: در صورت تحقق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده ، پروژه قطار تُندروی تهران- قم - اصفهان تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

علیرضا صلواتی روز  دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: قطار تندروی " تهران- قم- اصفهان " به‌عنوان مهم‌ترین پروژه زیربنایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات  استان اصفهان مطرح است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان بابیان اینکه اجرای این پروژه ناظر به حل مشکلات بروکراسی اداری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: این پروژه به‌صورت فاینانس خارجی است و نیازی به اعتبارات داخلی ندارد و تنها درصورتی‌که بتوانیم مشکل مجوزها و مصوبات لازم را از شورای اقتصاد، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی حل کنیم، مشکلی برای ادامه اجرای آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: این طرح هم‌اینک توسط ۶ موسسه از قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال اجرا و در مسیر قم - اصفهان درزمینهٔ زیرسازی، ابنیه، تونل‌ها، پل‌ها و آبروها فعال است.

صلواتی بابیان اینکه طرح‌های پیشران در حوزه حمل‌ونقل و راه و آزادراه‌ها می‌تواند به توسعه منجر شود خاطرنشان کرد: از ۲ سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ درصد از معارضات تأسیساتی پروژه برطرف شده و اتفاقات مطلوبی در این مدت درزمینهٔ پیشرفت پروژه رخ‌داده است.

وی با اشاره به اینکه باید درزمینهٔ قطار سریع‌السیر نگرش مثبتی را در کشور ایجاد کنیم، بیان کرد: بعضی مواقع نگرش‌های غیراقتصادی به این پروژه می‌شود اما ما معتقدیم که این طرح اثرات متفاوت محیط زیستی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: برخی از مسوولان معتقدند قطار تُندرو با توجه به نرخ ارز طرح به نسبت گرانی است اما اگر به‌عنوان یک ضرورت و فناوری جدید به این طرح نگاه کنیم موضوع متفاوت خواهد شد و دیگرکسی به‌عنوان یک کالای لوکس به این موضوع نگاه نخواهد کرد.

صلواتی اظهار داشت: توقع شهروندان و هم‌وطنان این است که قطار تُندروی اصفهان - تهران هرچه زودتر تکمیل شود بخصوص اینکه به‌عنوان یک صنعت مادر می‌تواند ایجادکننده صنایع دیگر باشد.

وی همچنین از ۲ آزادراه کنارگذر شرقی و غربی اصفهان به‌عنوان دیگر طرح‌های مهم و نیمه‌کاره استان نام برد و افزود: تکمیل این طرح‌ها به‌عنوان یک حلقه پیرامون شهر اصفهان می‌تواند ارتباط شمال به جنوب کشور را تسهیل کند.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: این طرح‌ها، ارتباط کُریدور شمال به جنوب و حتی ارتباط شمال و جنوب به غرب کشور را تسهیل خواهد کرد.