پایگاه خبری همه نیوز

فرهنگ و هنر

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 12:3

کوچ از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی

مرضیه برومند هم مثل ایرج طهماسب، حسن فتحی و بسیاری دیگر برای ادامه فعالیت به شبکه نمایش خانگی پیوست.

روند کوچ چهره‌های شاخص و کارگردان‌های معتبر تلویزیون از اواخر دهه هشتاد شروع شد و تا امروز با قدرت ادامه دارد. مرضیه برومند که زمانی مهمترین کارگردان برنامه‌های کودک تلویزیون بود و سریال‌های‌ دوست داشتنی «آرایشگاه زیبا» و «خودروی تهران 29» را در کارنامه دارد، نخستین و البته آخرین چهره‌ای نیست که برای ادامه فعالیتش به شبکه نمایش خانگی می‌رود. پیش از او رضا عطاران، حسن فتحی، ایرج طهماسب، عادل فردوسی‌پور و بسیاری دیگر قید کار در تلویزیون را زده و جایشان را به رقیبانی کم استعداد داده اند. بسیاری از کارگردان‌های موفق دهه شصت و هفتاد، دیگر امکان کار در تلویزیون را ندارند یا اگر این فرصت فراهم شود، بسیار اندک و کوتاه است. تلویزیون با تغییر مدیران و سیاست‌ها، تمایلی به ادامه کار با چهره‌های نام‌آشنا و محبوب ادوار گذشته ندارد و به دنبال کشف استعداد و ستاره کردن چهره‌های تازه است. اتفاقی که در ده سال اخیر نیفتاده و روند برنامه‌سازی و تولید سریال را رو به اضمحلال برده است. حالا مرضیه برومند در هفتاد و یکسالگی بخت خود را در رسانه‌ای دور از تلویزیون می‌آزماید تا مخاطبانی را که سال‌ها با آثار او خاطره ساخته‌اند، جذب کند.

پخش سریال تازه مرضیه برومند از دیروز جمعه آغاز شد. سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» را سید مصطفی احمدی تهیه کرده است. برومند تقریبا از تیم بازیگران همیشگی و گروه همراهش در این مجموعه استفاده کرده است، در ترکیب گویندگان به نام‌هایی برمی‌خوریم که سالها با برومند کار کرده‌اند. مریم سعادت، امیرحسین صدیق، مسعود کرامتی، رامین ناصر نصیر، لیلی رشیدی، فریبا جدی‌کار و ...گویندگان این سریال هستند.

مرضیه برومند درباره‌ تولید این مجموعه عروسکی گفته است: «نمی‌دانم چرا این عروسک‌ها دست از سر من برنمی‌دارند. البته شاید هم من دست از سر این عروسک های بیچاره برنمی دارم آن هم در سن ۷۱ سالگی! این سریال صرفا برای کودکان ساخته نشده است و همه افراد می‌توانند آن را تماشا کنند. ای کاش مثل آن موقع‌ها شرایط طوری بود که سریال‌ها و ساخته های من و همکارانم می‌توانست بی‌واسطه در سراسر ایران در دسترس مردم قرار بگیرد ولی خب اینطور نیست. من شرمنده‌ام.»

این سریال پس از پیش‌تولید یک ساله، با بیشتر از ۵۰ شخصیت جدید، تولید شده و به نظر می‌رسد مجموعه‌ای بزرگ و پرشخصیت است. با توجه به موفقیت سریال «مهمونی» (ایرج طهماسب) در شبکه نمایش خانگی‌ می‌توان امیدوار برومند مرضیه برومند هم به موفقیت برسد و فصلی تازه در تولید و پخش سریال برای کودکان و خانواده‌ها در شبکه نمایش خانگی رقم بخورد. فضایی که مدتی است جایگزین تلویزیون شده و نیاز مخاطبان ایرانی را به دیدن سریال‌های جذاب ایرانی، تامین می‌کند. اگرچه همه چهره‌هایی که از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی رفتند، به یک میزان موفقیت نبوده‌اند و این، کار را برای برومند و کارگردان‌هایی مثل او که بیشتر عمر حرفه‌ای‌شان در تلویزیون سپری شده، سخت می‌کند.