پایگاه خبری همه نیوز

جهان

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 4 بهمن 1400 ساعت 12:16

شکری: مصر آماده ازسرگیری مذاکرات سد النهضه است

وزیر خارجه مصر اعلام کرد که اگر آدیس آبابا اراده سیاسی برای ادامه توافق داشته باشد، کشورش بی‌وقفه آماده ازسرگیری مذاکرات سد النهضه اتیوپی است.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بدر بن حمد البوسعیدی، همتای عمانی خود که در مقر وزارت امور خارجه عمان برگزار شد، خاطرنشان کرد که کشورش بی‌وقفه آماده از سرگیری مذاکرات سد النهضه است اگر اراده سیاسی برای ادامه توافق از سوی آدیس آبابا وجود داشته باشد.

سامح شکری همچنین تصریح کرد، مصر همواره خواهان دستیابی به توافقی قانونی و الزام‌آور میان سه کشور (مصر، اتیوپی و سودان) است تا نیازهای تمامی طرف‌ها را برطرف سازد.

وی در ادامه افزود، این توافق باید نیازهای همه طرف‌ها از جمله حق اتیوپی در رشد و توسعه و حق مصر و سودان در دستیابی به سهم آبی خود از رود نیل را تامین کند.

در همین راستا، البو سعیدی تاکید کرد که عمان امیدوار است توافقی درخصوص سد النهضه حاصل شود که منافع تمامی طرف‌ها را تامین کند و موضع مصر، موضعی بر حق و منطقی است.

مصر، سودان و اتیوپی از ۱۰ سال پیش بدون هیچ موفقیتی در حال مذاکره بر سر مساله سد النهضه یا رنسانس اتیوپی هستند که پنج میلیارد دلار هزینه داشته و بزرگترین سد برای تولید برق آبی در آفریقا تا ۶۵۰۰ مگاوات است در حالی که تنش نیز در ماه‌های اخیر بعد از اینکه آدیس آبابا راه اندازی سد را آغاز کرد، افزایش یافته است.