پایگاه خبری همه نیوز

فرهنگ و هنر

منتشر شده در تاریخ شنبه 2 بهمن 1400 ساعت 7:32

یک شروع عاشقانه/ جدابیت سریال «خاتون» در فصل 2

فصل دوم «خاتون»، بخش مهمی از گرما و انرژی‌اش را مدیون شخصیت جسور و جذاب رضا فخار است

فصل اول سریال تاریخی «خاتون» (تینا پاکروان) امیدوارکننده بود و انتظار برای تماشای فصل دوم را در بینندگان این سریال که کم تعداد هم نبودند به وجود آورد. فصل دوم با اقامت خاتون (نگار جواهریان) در تهران شروع شده، تهران در اشغال و تهران درگیر قحطی و ناامنی. اما حضور رضا فخار (میرسعید مولویان) و عشقی که بین او و خاتون به وجود آمده حال و هوایی تازه به این سریال بخشیده است. امتیاز سریال تینا پاکروان در فصل نخست و فصل تازه این است که در فضاسازی موفق است، استفاده درست از لوکیشن‌های طبیعی، دکورها، طراحی لباس و چیدمان وسایل حال و هوای دورانی که قصه در آن روایت می‌شود به خوبی به بیننده منتقل می کند. این بزرگترین چالش ساخت قصه‌های تاریخ معاصر است و کمتر کارگردانی می‌تواند از عهده آن برآید. جذابیت بعدی سریال، توجه به بخشی از تاریخ معاصر است که به دلیل اهمیت و حساسیتش همواره محل رجوع بوده اما کمتر در قالب درام به آن توجه شده است. حسن فتحی در «شهرزاد» حال و هوای کودتای 28 مرداد و یاسی که جامعه روشنفکری پس از سقوط دولت مصدق داشت به یک عاشقانه پرفراز و نشیب پیوند داد و در «خاتون» اشغال تهران توسط متفقین و جولان بیگانگان در کشوری در آستانه فروپاشی بستری برای نمایش زندگی خاتون (زنی مقتدر و میهن پرست) شده است.

انتخاب بازیگران از جذابیت‌های دیگر این سریال است. حضور نگار جواهریان در نقش خاتون و استفاده درست از مولویان که با «تومان» به سینمای ایران معرفی شده بود و استعدادی تازه نفس است، برگ برنده سریال است. محمدرضا شریفی‌نیا پس از مدتها در نقشی تازه دیده می‌شود و پانته‌آ پناهی‌ها یک شخصیت جذاب را با بازی خوبش، جان داده است. خاتون شخصیت‌های متفاوت و جذاب بسیار دارد. نظر (پیام دهکردی) و روزبه (مهران مدیری) از آن جمله‌اند، پاکروان تلاش کرده از مدیری که سالهاست بازیگر خوبی نیست، بازی متفاوتی بگیرد و تا اندازه‌ای موفق بوده است. کمیسر با بازی خوب بابک حمیدیان در نقش یک بدمن خبیث و شیطان صفت که احتمالا مسیر زندگی خاتون را در فصل دوم هم دستخوش تغییر می‌کند، از دیگر شخصیت‌های جذاب سریال است.

«خاتون» مانند «شهرزاد» یک شخصیت زن مقتدر دارد. زنی که در بحبوحه آشوب و بلوا و در حالی که همسر و فرزندش را از دست داده، می‌کوشد سلامت زندگی کند. همین حضور، در حالی که بسیاری از آثار تلویزیونی و سینمایی از شخصیت زنان مقتدر خالی است، برای بیننده جذاب است. ارتباط او با شیرزاد (اشکان خطیبی) و رضا جایگاه این زن در یک رابطه عاطفی را به شکلی باورپذیر نشان داده و از او سیمای زنی مستقل و صاحب اراده را ترسیم می‌کند که حتی در روابط عاطفی مقهور قدرت مردانه و فضای مردسالار جامعه نمی‌شود.

در حالی که این روزها شبکه نمایش خانگی میزبان سریال‌های مختلف است و اغلب آنها مانند «جزیره» (سیروس مقدم)، «خسوف» (مازیار میری) و «حرفه‌ای» (مصطفی تقی‌زاده) ناامیدکننده از کاردرآمده اند، «خاتون» پربیینده است و در کنار روایت درست و جذاب، ساختاری حرفه‌ای دارد. احتمالا آغاز پخش «جیران» (حسن فتحی) که از نامش پیداست یک شخصیت زن اصلی دارد روی میزان استقبال از «خاتون» تاثیر می‌گذارد.