پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 22 دی 1400 ساعت 15:17

شفافیت قیمت مطالبه عمومی است

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام‌کرد: استقرار طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافیت قیمت، مطالبه عمومی مصرف‌کنندگان است.

در جلسه هم‌اندیشی موضوع درج قیمت تولیدکننده که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان برگزار شد، «نجف پور» رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد: این انجمن در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و به منظور شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت واقعی در سال‌های اخیر همواره پیگیر موضوع بوده است که با آغاز دولت سیزدهم و پروژه‌های اعلامی وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید ننده اقدام مثبت و شایسته ای بوده که با محوریت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در حال اجراست.

وی بیان‌داشت: این طرح در راستای اصلاح نظام توزیع در کشور در حال پیاده سازی است و ماه‌های نخست خود را سپری می‌کند و در این مدت کوتاه اقدامات موثری در جهت واقعی و شفاف شدن قیمت برخی محصولات برداشته شده است.  

نجف‌پور گفت: در همین خصوص و با توجه به رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از سوی تولیدکنندگان کالاهای مشمول و همچنین سودهای مشخص شده برای حلقه‌های بعدی زنجیره تامین و توزیع از جمله شرکت‌های پخش سراسری، عمده فروشان و واحدهای صنفی خرده فروشی، شاهد کاهش قیمت مصرف‌کننده نهایی در برخی محصولات غذایی و بهداشتی و نوشیدنی‌هایی مانند آب معدنی و نوشابه های مختلف در سطح بازار هستیم.   

وی ادامه‌داد: در این طرح قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف‌کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/ وارد کننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصریح‌کرد: خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را به‌صورت شفاف بر روی کالاها و شلف فروشگاه درج کنند.

وی ادامه‌داد: برای اجرای موفق این طرح نیاز به همراهی و همکاری همه مجریان و مرتبطان طرح شامل دستگاه های نظارتی، بنگاه های تولیدی، توزیعی و صنفی، تشکل های مردم نهاد و از همه مهمتر آحاد مردم به عنوان جمعیت بزرگ مصرف‌کنندگان است.

نجف‌پور اظهار داشت: با توجه به اینکه این طرح نوپاست بنابر این در ابتدای اجرای طرح به‌طور طبیعی اشکالات و نواقصی وجود دارد که باید با هم افزایی و همفکری، نواقص شناسایی و در کمترین زمان ممکن راه حل مطلوب ارائه شود تا همه ذی نفعان طرح از تولید کننده تا مصرف‌کننده از مزایای طرح برخوردار شوند. لذا این انجمن در راستای اجرای مطلوب طرح، ضمن همکاری لازم با دولت و ارایئه راهکارهای تکمیلی به دست اندرکاران در جلسات، در صدد تبیین موضوع و تشریح آن به مردم با همکاری سایر انجمن‌های استانی و شهرستانی سراسر کشور است تا حرکتی در جهت شفافیت و به‌دنبال کاهش قیمت ها و رضایت مصرف‌کنندگان انجام شود.