پایگاه خبری همه نیوز

فناوری

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 28 مهر 1400 ساعت 8:38

کیفیت موادغذایی با بهبوددهنده‌های ایرانی افزایش یافت

یک شرکت دانش بنیان با تولید ماده بهبوددهنده به افزایش کیفیت و مدت سالم ماندن مواد غذایی کمک کرد.

محمد مولوی عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان گفت: در سال های اخیر اقدام به سرمایه گذاری در بخش بهبود دهنده های صنایع پخت بر پایه امولسیفایرها و سپس آنزیم ها کرده ایم. هدف این شرکت مشارکت در بالا بردن کیفیت و افزایش سهم بازار محصولات تولیدکنندگان ایرانی نیز است.

وی افزود: بهبوددهنده‌ها بر پایه امولسیفایرها ترکیباتی هستند که با ایجاد انعطاف پذیری و افزایش قدرت تحمل خمیر در کلیه مراحل تولید محصولات غذایی مانند میکس کردن، تخمیر و پخت سبب بهبود کیفی محصول نهایی می شوند. این فرآورده به تولیدکننده مواد غذایی کمک می کند تا محصولی با حجم و شکل ظاهری بهتر و با قابلیت حفظ تازگی بیشتر در طول مدت زمان مصرف تولید کند. معمولا بهبود دهنده برای خمیرهایی است که خمیرمایه دارند و مدت فرآوری طولانی دارند و به ازای هر نیم کیلو ۲ تا ۳ گرم به محصول اضافه می شود.

مولوی افزود: برخی از بهبود دهنده‌ها به شکل ژل هستند و این ژل با غلظت بالای مونو گلیسیرید موجب بهبود ثبات و مقاومت خمیر، ایجاد بافت یکنواخت، حفظ رطوبت غیر آزاد برای احساس نرمی بیشتر، کنترل بیاتی و افزایش زمان ماندگاری محصول غذایی می شود .

مدیر شرکت افزود: برخی نیز به شکل پودر هستند که مصرف این پودر به علت غلظت بالا بسیار مقرون به صرفه بوده و سبب ایجاد حجم و بافت مطلوب، بهبود پروسه پخت، افزایش نرمی و تازگی و ماندگاری محصول نهایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: از اثرات این بهبود دهنده ها می توان به افزایش زمان تازگی یا ماندگاری، ایجاد بافت ریز و نرم و یکنواخت، افزایش حجم و به طور کلی بالا بردن کیفیت تولیدی اشاره کرد. هر یک از تولیدات با توجه به نوع محصول نهایی دارای کاربری ویژه ای است.