پایگاه خبری همه نیوز

اقتصاد

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 28 اسفند 1398 ساعت 14:3

بوي دزديده‌شده عيد

كرونا، شور‌و‌حال نوروز 99 را دزديده است. نوروز پيش‌رو، بوي عيد نمي‌دهد. همه‌ساله چند روز مانده به سال نو، در خيابان‌ها جاي سوزن‌انداختن نبود و عطر شب‌بوها و سنبل‌ها در مغازه‌هاي گل‌فروشي پيچيده بود. گلدان‌هاي رنگارنگ لاله در كنار بنفشه، سينره و حتي سبزه‌ عيد در ميان بساط دست‌فروش‌ها يا جلوي مغازه‌هاي گل‌فروشي چشم‌نوازي مي‌كرد.

به گزارش همه نیوز به نقل از شرق ، اما در آستانه نوروز 99، دريغ از وجود يك گلدان گل فصلي براي مراسم عيدانه در بازار! از گل‌فروش‌هاي دست‌فروش در خيابان‌ها هم خبري نيست. مغازه‌هاي گل‌فروشي سوت‌و‌كور مانده‌اند و اثري از جنب‌و‌جوش بهاري نيست. اكبر شاهرخي، رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزیيني تهران مي‌گويد: حتي زمان جنگ هم ركود حاكم بر بازار گل و گياه مشابه شرايط اين روزها نبوده است. او با اشاره به اينكه قيمت گل و گياه نسبت به سال گذشته با افت 50 تا 60‌درصدي مواجه شده است، دليل اصلي سكون حاكم بر بازار را ترس مردم از كرونا و بيرون‌نيامدن از خانه‌ها معرفي مي‌كند. ناصر دربندسري، عضو هيئت‌مديره اتحاديه گل و گياه تهران، نيز از هزينه‌هاي بالاي توليدي سخن مي‌گويد كه روي دست توليدكنندگان باد كرده است و كسي آن را نمي‌خرد. گل‌هايي كه بايد به سفره هفت‌سين يا باغچه خانه‌ها منتقل مي‌شد، به دليل شيوع كرونا در باغ‌ها مانده و هيچ مغازه‌داري جرئت خريد جنس جديد را ندارد. توليدكنندگان گل و گياه مي‌گويند شرايط اين روزها، زيان هنگفتي روي دوش آنها گذاشته است.دو، سه روز مانده به عيد، خيابان‌ها خالي از جمعيت است. مردم به دليل شيوع ويروس كرونا در خانه‌ها مانده‌اند و گروه اندكي هم بدون رعايت ضوابط قرنطينه خانگي، با دستكش و ماسك براي خريد بيرون آمده‌اند. دست‌فروش‌هاي كنار خيابان يا پوشاك يا مواد خوراكي عرضه مي‌كنند. قيمت‌هاي پشت ويترين مغازه‌ها شكسته و لباس‌هاي رنگ‌ووارنگ قيمت‌هايي خورده‌اند كه به‌وضوح آثار جهش تورمي روي آنها لحاظ نشده است. در ميان بساط دست‌فروشي‌ها و حتي ويترين مغازه‌ها از ماهي قرمز، سبزه عيد، شب‌بو، سنبل، بنفشه و هر آنچه سال‌هاي قبل جزء ملزومات اصلي سفره هفت‌سين بود، خبري نيست. انگار مردم هم فراموش كرده‌اند عيدي در راه است و قرار است سفره‌اي چيده شود. همه به فكر شست‌وشوي دست‌ها هستند و در‌به‌در دنبال ماسك و الكل مي‌گردند. هركس به ديگري آدرس مراكز فروش ماسك را مي‌دهد و عده معدودي هم در ميدان هفت‌تير با كيسه‌هاي پلاستيكي كه حاوي پوشاك است، از اين مغازه به آن مغازه مي‌روند.

‌ترس مغازه‌ها از فروش‌نرفتن اجناس

مغازه‌هاي گل‌فروشي اين روزها رونقي ندارند. از بوي شب‌بو در آنها خبري نيست. گل‌فروش‌ها از كسادي بازار مي‌گويند و اينكه اصلا جنس جديدي از باغ‌ها تحويل نگرفته‌اند؛ گويا كرونا همه برنامه‌هاي عيدانه این صنف را به هم زده است.اكبر شاهرخي، رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزیيني تهران، اوضاع اين روزهاي بازار گل و گياه تهران را خراب توصيف مي‌كند. به گفته او، وضعيت توليد با توجه به شرايط مساعد آب‌و‌هوايي بسيار خوب است؛ اما بازار گل و گياه دچار ركود عجيبي شده و اعضاي اين صنف نمي‌دانند قرار است چه اتفاقي رخ دهد.به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزیيني تهران، عموما هر سال سنبل، سينره، لاله، شب‌بو و گل‌هاي فصلي ديگر براي اين ايام توليد مي‌شد. امسال هم توليد شده و باغ‌ها پر از گل است؛ اما بازار راكد است؛ زيرا مردم به خاطر كرونا مي‌ترسند گل خريداري كنند و مغازه‌دارها هم مي‌ترسند جنسي بياورند كه روي دست آنها باد مي‌كند.او اضافه مي‌كند: ما هزارو 300 تا هزار‌و 400 مغازه در تهران داريم. هميشه اين موقع مغازه‌ها پر از گل بود؛ اما امسال با ركود عجيبي روبه‌رو هستيم.

شاهرخي درباره دليل عدم حضور فروشندگان سيار در خيابان‌ها هم عنوان مي‌كند: با توجه به شرايط، كسي از دستفروش‌ها خريد نمي‌كند. اين مسئله البته خطرناك هم هست.

او آماري از گردش مالي بازار گل در شب عيد ندارد اما مي‌گويد: سال گذشته تا 20 اسفند ماه همه مغازه‌ها پر از گل‌هاي فصلي بود. همه يك انباري اجاره مي‌كردند و در انباري‌ها گل مي‌گذاشتند. بعضي جلوي مغازه گل مي‌گذاشتند و نگهبان شب استخدام مي‌كردند. گل‌ها هم تا دو روز بعد از آغاز سال نو فروش مي‌رفت اما امسال وضعيت اين‌گونه نيست.

به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران كار توليد گل از آذرماه شروع مي‌شود و اگر توليدكنندگان مي‌دانستند كرونايي در كار هست، اصلا اقدام به توليد نمي‌كردند. او تأكيد مي‌كند: ما جنگ داشتيم، انقلاب داشتيم، موشك‌باران داشتيم ولي توليد و كاسبي به اين شكل درنمي‌آمد. البته ما هم حرفي نداريم مردم در خانه بمانند و بيرون نيايند ولي اكنون فروش گل دچار ركود شده است.

‌كاشت نارنج براي سبزه عيد

شاهرخي مي‌گويد: ما براي سبزه عيد امسال يك دستورالعملي داديم كه از كاشت گندم و ماش و عدس جلوگيري شود و توليدكنندگان بذر نارنج بريزند. همه گلخانه‌هاي شمال سبزه‌هايي با تخم نارنج توليد كردند. خيلي هم سبزه‌هايشان قشنگ شده است ولي متأسفانه همه اين محصولات روي دست توليدكننده مانده است.او اضافه مي‌كند: اين وضعيت ركود در سراسر كشور وجود دارد. خدا كند چك‌هاي توليدكنندگان ما دچار مشكل نشود. توليدكنندگان ما چكي خريد مي‌كنند. سررسيد همه اين چك‌ها براي 15 فروردين است. همه به ما زنگ مي‌زنند كه چه كنيم. خيلي از مغازه‌هاي ما اجاره‌اي است. ماهانه بين هفت تا 10 ميليون تومان براي مغازه‌ها اجاره پرداخت مي‌كنند. همه براي شب عيد برنامه داشتند.رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران تأكيد مي‌كند: ما شغلي هستيم كه محصولمان فسادپذير است و خراب مي‌شود. قيمت گل بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود. امسال قيمت محصولات توليدشده بين 50 تا 60 درصد نسبت به سال قبل افت كرده است تا توليدكنندگان بتوانند توليداتشان را بفروشند.

به گفته او چند مغازه فروش گل به دليل ركود حاكم بر بازار مغازه‌هاي خود را بسته‌اند و با مراجعه به اتحاديه خواستار دريافت نامه براي اداره ماليات شده‌اند.

‌توقف كامل بازار به دليل شيوع كرونا

ناصر دربندسري عضو هيئت‌مديره اتحاديه گل و گياه تهران نيز بيان مي‌كند: چندسالي است كه بازار گل و گياه خراب است اما امسال به خاطر كرونا بازار كاملا متوقف شده است. همه توليدكنندگان ما فروش ندارند. مردم از كرونا مي‌ترسند، از گل و گياه مي‌ترسند و هيچ كس خريد نمي‌كند. از سايه خودشان هم مي‌ترسند.‌او اضافه مي‌كند: متأسفانه تمام توليدكنندگان اميدشان به شب عيد بود كه در اين مدت تمام خرج‌هاي زمستان مثل هزينه سوخت، برق و هزينه‌هاي كارگري را جبران كنند. متأسفانه چنين اتفاقي رخ نداده و گل‌ها روي دست ما مانده است. حتي حاضريم زير قيمت توليد هم محصول خود را به فروش برسانيم اما بازاري وجود ندارد.

دربندسري هم تخميني از ميزان فروش در بازار شب عيد ندارد اما معتقد است همه جور گل اعم از بنفشه، اطلسي، گل‌هاي باغچه، گل‌هاي آپارتماني و انواع كاكتوس‌ها در ايام نوروز به ميزان بيشتري به فروش مي‌رسيدند.

او مي‌گويد: بذر برخي گل‌ها مثل ليليوم‌ها و شب‌بوها از خارج از كشور مي‌آيد. با توجه به وضعيت دلار قيمت بذر اين گل‌ها هم خيلي بالاست. امسال نه تنها توليدكننده درآمدي ندارد بلكه هزينه‌هاي سنگين وام‌هايي كه گرفته است را هم بايد پرداخت كند. گل يك محصول ازبين‌رفتني است. نمي‌توان آن را براي سال بعد نگه داشت. متأسفانه امسال وضعيت فروش گل و گياه بسيار خراب است.‌به گفته دربندسري هر سال حداقل 10 ميليون سنبل و لاله به بازار عرضه مي‌شود. ميليون‌ها گياه باغچه‌اي با تنوع بالا توليد مي‌شد و به دست مصرف‌كننده مي‌رسيد، ولي شرايط امسال به نحوي است كه توليد گل و گياه نفس‌هاي آخرش را مي‌كشد.