پایگاه خبری همه نیوز

اقتصاد

منتشر شده در تاریخ سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت 11:27

پیرترها برق کمتری مصرف می‌کنند

«آیا چون پیرتر هستند نمی‌توانند از کولر استفاده کنند یا دلایل دیگری مانند مسئولیت‌پذیری و توجه به شرایطی غیر از خواست خودشان هم دارند»؟

این پرسشی است که به محض شنیدن خبر مصرف کمتر برق در خانواده هایی با متوسط سنی بالاتر به ذهن می‌رسد و اگرچه پاسخ دقیق آن نیازمند بررسی های روانشناختی و جامعه شناختی کامل است اما به نظر می رسد مسئولیت پذیری این قشر از جامعه در این رویکرد بی‌تاثیر نباشد.

درواقع اینکه ما وقتی در خانه یا هرجای دیگری می خواهیم از سهمی از چیزی استفاده کنیم که دیگران هم به آن نیاز دارند، صرفنظر از اندازه هزینه هایی که باید برای آن بپردازیم، به اندازه آن سهمی که برای دیگران باقی می گذاریم که آنان هم استفاده کنند هم فکر کنیم.

در این انگاره البته اذیت کردن خود و کم مصرف کردن به هیچ عنوان مطرح نیست، بلکه مصرف به‌اندازه و مناسب مدنظر است؛ بحث درباره آن اندازه‌ای است که نیاز شما را برطرف کند؛ درواقع کمک به ترویج فرهنگ صحیح مصرف که در همه زمینه ها از مصرف برق گرفته تا مصرف در سایر بخش ها را در بر می گیرد که اگرچه بسیاری از خانواده های ایرانی به آن قائل هستند و در ترویج آن سهم دارند اما به نظر می رسد همچنان نیازمند اشاعه و افزایش این روش و سبک در زندگی هستیم.

پایش رفتار مصرفی

به گزارش ایرنا پایش و داده‌کاوی اطلاعات نحوه مصرف برق خانوارها در شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان نشان می‌دهد خانواده های با متوسط سنی بالاتر دغدغه بیشتری برای مدیریت مصرف دارند و برق کمتری در مقایسه با سایر خانواده‌ها مصرف می‌کنند.

آنطور که مدیران شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اعلام می کنند تمایل به استفاده از وسایل سرمایشی در بین خانواده هایی که سن بالاتری دارند، کمتر از دیگر خانواده ها به ویژه خانواده های دارای کودک و نوجوان است.

تفاوت های رفتاری شهروندان

چگونگی مصرف برق در نقاط مختلف هر شهر و تفاوت های معنادار مصرف آنها از جمله مسائل مهم و البته قابل تحلیل است که باتوجه به اطلاعات و بررسی های متولیان مانند شرکت توزیع برق می تواند دارای محتوا و پیام های قابل تامل باشد.

در این رهگذر و با توجه به شدت گرفتن گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف برق، در خبرگزاری ایرنا استان کرمان میزبان چند تن از مدیران شرکت توزیع نیروی برق شمال استان بودیم و در این زمینه و سایر مسائل مرتبط با مصرف و نیز عملکرد این شرکت بحث و تبادل نظر شد.

موضوع نحوه مدیریت و راهکارهای کاهش مصرف برق بویژه در ایام گرم تابستان از جمله دغدغه ها و اولویت های این روزهای کشور است که با همین رویکرد و نیز بررسی وضعیت مصرف برق در ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در کرمان، این خبرگزاری میزبان این مدیران بود.

حمید علیزاده مدیر دفتر مدیریت مصرف، حسین علیزاده مدیر امور دیسپاچینگ (مدیریت و توزیع) و نیز مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ۲۳ خرداد، زمانی که گرمای کرمان به اوج خود رسیده به ایرنا آمدند و ضمن بازدید از نحوه مدیریت مصرف و تشکر از رعایت اصول مدیریت مصرف برق در ایرنا پای صحبت و پرسش خبرنگاران ایرنا نشستند.

خانم ها کم‌مصرف‌ترند

علیزاده مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق شمال استان با بیان اینکه خانواده های با متوسط سنی بالاتر برق کمتری مصرف می کنند و اهتمام و دغدغه بیشتری به نحوه مدیریت مصرف برقشان در منزل دارند می گوید که صبح ها که خانم ها در منزل تنها هستند هم شاهد مصرف کمتری از برق هستیم.