پایگاه خبری همه نیوز

سیاست

منتشر شده در تاریخ چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 ساعت 9:53

تحریم‌ها، ترکیه را از ایران دور نکرد

سفیر ایران در آنکارا با بیان اینکه تحریم‌ها موجب عقب‌نشینی شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در ایران یا شرکت‌های ایرانی در ترکیه نشده است، تاکید کرد: ما تا به امروز توانسته‌ایم از منابع مالی‌مان در بانک‌های ترکیه در جهت تهیه اقلام مورد نیاز کشور استفاده کنیم.

«محمد فرازمند» سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: خوشبختانه روابط تهران و آنکارا از وضعیت باثباتی در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... برخوردار است.

وی با اشاره به سیاست توسعه مناسبات با کشورهای همسایه اظهار داشت: با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گسترش روابط با همسایگان و اولویت قائل شدن مناسبات با آنها، ترکیه نمونه و مثال بسیار خوبی از این سیاست است چراکه مناسبات دو کشور، در همه زمینه ارتقا پیدا کرده و شاهد همکاری‌های تهران و آنکارا در سطوح عالی هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، روابط سیاسی ایران و ترکیه را خوب و دارای همکاری در سطوح عالی برشمرد و تصریح کرد: علیرغم پاندمی کرونا که موجب عدم برگزاری فیزیکی برخی نشست‌ها و دیدارها شده، در همه ابعاد مناسبات سیاسی تلاش شده از تمامی مکانیزم‌ها در سطح سران و وزرا استفاده شود و تلاش شد نشست‌ها و رایزنی‌ها به صورت تلفنی یا آنلاین برگزار شوند.

ایران دروازه ترکیه برای ورود در آسیای مرکزی است

فرازمند با بیان اینکه نشست‌های کمیسیون مشترک ایران و ترکیه از جمله نشست‌هایی است از زمان تشکیل تا به امروز به شکل منظم و طبق برنامه تشکیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: عموم نشست‌های کمیسیون‌های مشترک دو کشور، پربار بوده‌اند چراکه در ذیل کمیسیون همکاری‌های مشترک، 6 کمیته فعال وجود دارد. این کمیته‌ها طی روزهای گذشته هماهنگی‌های لازم را انجام دادند که نتیجه این بررسی‌ها و هماهنگی‌ها در نشست امروز کمیسیون مشترک ارائه می‌شود.

وی درباره کمیته‌های ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه ابراز داشت: در کمیته تجارت و سرمایه‌گذاری مباحث مربوط به مسائل گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی مورد بررسی می‌گیرد. یکی از کمیته‌ها، کمیته بهداشت است که هماهنگی‌های دو کشور در کنترل پاندمی کرونا و سایر همکاری‌های بهداشت و درمان دو کشور در آن بررسی می‌شود.

سفیر ایران در آنکارا کمیته حمل و نقل را از کمیته‌های مهم در ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه دانست و بیان کرد: ترکیه دروازه ترانزیتی و ورود ایران به اروپا است و ایران نیز در سر راه ترکیه برای ورود به آسیای مرکزی و شرق آسیا قرار دارد. مسائل مربوط به حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در این کمیته بررسی می‌شوند.

صادرات گاز، نفت و برق به ترکیه، به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید

فرازمند با بیان اینکه سال گذشته توافقات خوبی در گسترش‌های همکاری‌های ریلی میان دو کشور انجام شد، یادآور شد: علاوه بر افزایش ظرفیت ریلی دو کشور، مقرر شد نقطه اتصال ریلی دومی در منطقه «جلفا - چشمه ثریا - قارس» ایجاد شود که هم‌اکنون طرفین در حال بررسی‌های فنی و زیرساختی احداث این خط راه‌آهن هستند.

وی با بیان اینکه در کمیته انرژی، مسائل پراهمیتی مطرح و بررسی می‌شود، عنوان کرد: انرژی در سنوات گذشته، بخش مهمی از مبادلات دو کشور می‌شده است. ما به ترکیه صادرات گاز داریم و تامین‌کننده اصلی نفت این کشور بودیم که متاسفانه از ژوئن سال ۲۰۱۹ به خاطر تحریم‌ها این قلم در مناسبات تجاری دو کشور حذف شد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه در زمینه صادرات برق و مبادله آن همکاری‌های خوبی میان دو کشور وجود دارد، گفت: تلاش می‌کنیم مجددا همکاری‌های انرژی دو کشور در بحث صادرات گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین صادرات برق به حداکثر ظرفیت خود در ماه‌های آینده برسد.