پایگاه خبری همه نیوز

سیاست

منتشر شده در تاریخ یکشنبه 22 فروردین 1400 ساعت 9:1

صالحی: ایران از صادرکنندگان رادیوداروها در جهان است

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به گسترش فناوری هسته‌ای در کشور، جمهوری اسلامی ایران را از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان رادیوداروها در جهان معرفی کرد.

علی اکبر صالحی شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما با تبریک روز ملی انرژی هسته ای و ادای احترام به شهدای هسته ای کشور عنوان کرد: در اذهان مردم با توجه به چالشی که دیگران برای ما آفریده اند، همواره وقتی نامی از سازمان انرژی اتمی می آید، همه یاد غنی سازی می افتند؛ در صورتی که حوزه فعالیت ما وسیع است و در سلامت، صنعت و کشاورزی کارهای گسترده ای انجام داده ایم.  
وی ادامه داد: بخش بزرگی از ۱۳۳ دستاورد هسته ای شامل حوزه هایی همچون کشاورزی می شود. سامانه پرتودهی در شهرهای مختلف برای بالا بردن عمر تولیدات کشاورزی همچون خرماست که از کارکردهای هسته ای است و این سامانه ها در حال گسترش است.  
معاون رییس جمهوری توضیح داد: بخش دیگری از دستاوردهای ما به بهداشت و سلامت برمی گردد. سانتریفیوژی که مربوط به بانک خون است، تهیه کردیم و با کیفیت بسیار عالی این سانتریفیوژ نهایی شد. در تهیه واکسن کرونا نیز یکی از ابزار مورد نیاز، سانتریفیوژ است و سازمان انرژی اتمی این سانتریفیوژ را برای شرکت برکت تامین کرد. تیتانیوم که برای کاشتن دندان و یا ترمیم بدن استفاده می شود در ایران تولید و امروز به معرض نمایش گذاشته شد.

صالحی با بیان اینکه هر سال به تعداد رادیوداروهای ما افزوده می شود، اضافه کرد: به عنوان نمونه رادیو دارویی را تولید کردیم که مشابه خارجی آن ۱۵ هزار یورو است. پروژه تترا را داریم که ۶۰ میلیون یورو برای آن تجهیزات خریده شده و ۳۷ هزار مترمربع ساختمان برای آن در نظر گرفته شده است و این پروژه در خاورمیانه بی نظیر است که به تولید رادیوداروهای مدرن منجر خواهد شد.

صالحی ادامه داد: امروز رادیوداروهای بسیاری به هند، لبنان، عراق و برخی کشورهای اروپایی صادر می کنیم و با مقیاس وسیع تری صادرکننده رادیو دارو خواهیم بود.  
وی تأکید کرد: هر چه با اتم سر و کار داشته باشد، این سازمان متولی امر آن می شود. فناوری کوانتومی یکی از این مرزهای دانش است و ما ۳ سال است این فناوری را راه اندازی کردیم و مقرر بود مرکز ملی کوانتومی افتتاح شود که امروز وقت نشد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز ما سانتریفیوژها را خودمان تهیه می کنیم عنوان کرد: امروز ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم. آی ار ۸ و ۹ و آی ار اس، آی ار ۵ و ۷ در حال فعالیت هستند و زنجیره کامل آی آر ۶ را راه اندازی کردیم. 
در حال نزدیک شدن به آستانه صنعتی شدن انرژی هسته ای هستیم و طبق مصوبه مجلس باید هزار سانتریفیوژ آی آر ۶ را آماده و نصب کنیم که در حال انجام است. امیدواریم موارد اصلاحی را شناسایی و انجام دهیم و به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم. 
صالحی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای مختلف گفت: امروز ۱۶۵۰۰ سو ظرفیت غنی سازی داریم و با قدم های آهسته و حساب شده حرکت می کنیم. امروز روز تحسین برانگیزی است زیرا عزیزانمان در سازمان انرژی اتمی هزار سانتریفیوژ آی آر ام را نصف کردند و این اتفاق دستاوردی بزرگ است و بسرعت در حال پیشرفت هستیم.
دشمن به سالن های ما آسیب رساند و پس از آن، سالن جبران کننده آن سالن را به طور موقت برپا کردیم و نزدیک نطنز در حال کار هستیم و سالن های حساس خود را به دل کوه می بریم. امروز ما طراح سانتریفیوژ هستیم و دو تا سه هزار سند فنی برای هر سانتریفیوژ داریم و مشکلی برای غنی سازی نداریم. 
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، آی آر ۹ طول ۵ متری دارد و قطور است. ۵ بیلوز دارد و روتورها تکه تکه شده و بهم وصل می شوند و واسط ها که بیلوز نام دارد، شامل ۵ قطعه می شود. 
صالحی گفت: در افکار عمومی جاانداخته اند؛ هزینه های زیادی در حوزه هسته ای انجام شده اما حقیقت این نیست. یک سانتریفیوژ ۵۰ تا ۶۰ میلیون یا حتی ۱۰ میلیون تومان است. به هر حال ما وظیفه داریم وقتی تولید انبوه کنیم که سرمایه ما هدر نرود. می توانیم تولید انبوه کنیم اما به دنبال استانداردهای جهانی هستیم.