عباس عبدي
ابتدا ببينيم كه تغييرات اعلام شده بر حسب آنچه در فضاي عمومي منتشر شده، چگونه است:
چاپ ۹۶: «تبريز، اين شهر كهن، مركز فرماندهي خط مقدم دفاع در برابر دستدرازيهاي همسايه شمالي ايران يعني روسيه بود».
سال ۹۷: اين جمله حذف شده است.
چاپ ۹۶: «روسيه چشم طمع بر آذربايحان دوخته بود.»
چاپ ۹۷: حذف!!!
چاپ ۹۶: «روسها» مثل مور و ملخ در شهر پراكنده شدند.
چاپ ۹۷: «سپاه روس» مثل مور و ملخ...
چاپ ۹۶: ديري نگذشت پرچم روسها در خاك آغشته به خون بيگناهان به اهتزاز درآمد.
چاپ سال بعد: ديري نگذشت كه اين منطقه به تصرف سپاه روس درآمد.
چاپ ۹۶: نگاه فزونخواهانه و دهشتبار روسها به فراتر از اينها دوخته شده بود.
چاپ ۹۷: حذف
با ملاحظه اين تغييرات متوجه ميشويم كه در اصل هيچ تغييري داده نشده است؛ زيرا محتواي قبلي با پيشفرض گرايش ضد خارجي از جمله روسها نوشته شده بود و اكنون با گرايش مثبت نسبت به روسها اصلاح شده است. از اين نظر كه هر دو متن واجد گرايش و پيشفرض هستند، تغيير نكرده است.
ميتوان نتيجه گرفت كه ساير مطالب كتاب تاريخ درباره كشورهاي ديگر نيز متاثر از همين پيشفرضهاست و اعتبار ندارد. در واقع اينگونه تاريخنگاري به معناي آن است كه تاريخ در خدمت سياست روز است و نه در بند حقيقت. اتفاقا برخي از تغييرات رخ داده جالب و مثبت هم هست. مثلا كلمات بيگانهستيزي آن كم شده است ولي اين تغييرات به شرطي خوب است كه درباره همه كشورها يكسان اجرا شود. چه دليل دارد كه براي آموزش تاريخ بخواهيم دانشآموزان خود را بيگانهستيز يا خشونتطلب و انتقامجو بار بياوريم. حالا روسها 100 سال و 200 سال پيش يك كارهايي كردهاند چرا بايد آنها را زنده كنيم؟ آيا مردم هند هم حق دارند درباره ايرانيان از تجربه خودشان با نادر ياد كنند؟ آيا گرجيها بايد به ايرانيان از دريچه رفتار آقامحمدخان و صفويان نگاه كنند؟ اين نحوه آموزش تاريخ زشت و داراي آثار مخرب است. بنابراين تغييرات رخ داده در برخي موارد مثبت است ولي بر پايه يك درك غلط استوار است. بايد همه كتاب تاريخ را از اين دشمنانگاريها زدود و نگاه فرزندانمان را به آيندهاي مسالمتآميز همراه با احترام به ساير ملل جلب كرد. متاسفانه برخي منتقدان نيز دقيقا در چارچوب نظام آموزشي فعلي نقد ميكنند و تنها تفاوتشان اين است كه معتقدند به جاي فلان ملت يا دولت بايد عليه فلان يا بهمان دولت و ملت ديگر نوشت.
منبع:اعتماد
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت