شاعرِ شعرهای این کتاب، تجربههای شگفت انگیزش از تماشای جهان، تماشای معشوق و تماشای رنج انسان را با مخاطب (خواننده) به اشتراک گذاشته است.
در این روزهای عجیب، شاید شعر و ادبیات کمترین توجه و تمرکز را از مردم بگیرد، اما اتفاقا در این هیاهو و آماج رخدادها و اتفاقهای اغلب تلخ است که پناه بردن به ادبیات معنا مییابد. دفتر شعر تازه کیوان مهرگان زمستان گذشته منتشر شد و به سرعت به چاپ دوم رسید. از مهرگان پیش از این پنج دفتر شعر دیگر منتشر شده بود، اما «طوفان در زنجیر» را میتوان پختهترین اثر او تا امروز دانست. دفتری حاوی اشعاری متنوع، که حلقه اتصال شعرهای آن، تنهایی است. این تنهایی را میتوان در دو بعد تنهایی فردی و تنهایی انسان امروز تعریف کرد. انسانی عاشق، انسانی رها شده و انسانی که تصویری روشن از فردا مقابل چشمانش نقش نبسته است. عشق، زن، وطن و آزادی، کلید واژههایی برای ورود به دنیای این کتاب است. کتابی که حاوی 133 شعر است و خواننده را دعوت به کشف اسراری میکند که در پس اشارهها، کنایهها و تعابیر شاعرانه از دنیای امروز نهفته است.
شاعرِ شعرهای این کتاب، تجربههای شگفت انگیزش از تماشای جهان، تماشای معشوق و تماشای رنج انسان را با مخاطب (خواننده) به اشتراک گذاشته است. وقتی کوتاه میگوید: «تنها غار/ میداند/ رازهای کوه را» ذهن را درگیر موضوعی میکند که میتواند ابعادی تازه و فراتر از این واژهها در دنیای ذهنی مخاطب پیدا کند و زمانی که میگوید: «حرفی برای گفتن نمانده بود/ پنجره/ دیوار شد» گستردهتر از مفهوم انزوای فردی یا پایان یک رابطه، به سکوت، سکون و رخوتی عظیم و فراگیر اشاره دارد.
مثل دیگر اشعار مهرگان و شاید مثل اغلب شعرهای شاعران ایرانی، آنچه برای خواننده بیشتر محبوب است و به یاد میماند، شعرهای عاشقانه این دفتر است. «بگو در کدام کوچه/ کارم را تمام میکنی/ و با یک دوستت دارم ساده/ مرا به تاریخ معرفی خواهی کرد/ این جهان برای رستگاری/ بیش از عدالت/ به دوستت دارم محتاجتر است» یا «...آخرین باری که خندیدم/ تو هنوز نرفته بودی/ و من/ به اندازه ذهن یک کودک رویا داشتم.» بعضی از شعرها تلخند و تاثیرگذار: «از وقتی پدرم مرده/ به آخرین سیگارش فکر میکنم/ آخرین سیگار را/ به یاد چه کسی خاموش کرده است؟» و اغلب وجه تصویری قوی دارند. مانند این نمونه: «بعد از نوازشت/ از ترکهای دستم/ گل میروید» که رویکرد شاعر در بیان احساس در آن، بسیار تازه است.
«طوفان در زنجیر» برای گروه سنی خاصی سروده نشده است. شعرها ساختار کلامی ساده و قابل فهم دارند اما در پسِ اغلب آنها، معنایی عمیقتر قابل کشف است. میشود در لایه اول شعر که شامل کلمات و احساس است، متمرکز شد و لذت برد. میتوان درگیر لایه دوم شد و بارها و بارها شعرها را خواند و فرصت کشف را به خود داد. آنچه میماند، تجربهای شیرین از مواجه با دنیایی خیالانگیزی است.
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت