در غیبت تصویر واقعی و متنوع از زنان در سریالهای تلویزیونی، سریالهای شبکه نمایش خانگی این فقدان را جبران میکنند.
در یک دهه اخیر، وضعیت سریال سازی در تلویزیون، ناامید کننده بوده است. رونق تولید در شبکه نمایش خانگی و استقبال از این سریالها در نبود سریالهای جذاب و پرمخاطب در تلویزیون، اغلب تماشاگران مجموعههای ایرانی را پای سریالهای فرنگی و تولیدات شبکه نمایش خانگی نشانده است. یکی از دلایل دیده نشدن سریالهای ایرانی تلویزیون، نسبت اندک آنها با دنیای واقعی و مناسبات آن است. دنیایی که اغلب تولیدات تلویزیون پیش چشم مخاطب ترسیم میکنند با ایران امروز و مردمش، قرابت اندکی دارد.
در عوض بعضی از سریالهای شبکه نمایش خانگی (و قطعا نه همه آنها) جای خالی این تصویر را پرمیکنند و مهمترین دلیل جذب مخاطب به این آثار، همین امتیاز است. «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان یکی از این سریالهاست که میتوان گفت باید از تلویزیون پخش میشد. سریالی که بر خلاف اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی، صرفا عاشقانه نیست و مضمون اصلی آن ایستادگی برای آزادی وطن و مقابله با نیروهای متجاوز و بیگانه است. اما طبیعی است در شرایط فعلی و با وجود محدودیتها و ممیزیهای غریب و باورنکردنی، «خاتون» راهی به شبکههای تلویزیون ندارد. یکی از امتیازهای این سریال، ترسیم سیمای زنی مقتدر و مستقل است. زنی که علاوه بر نقش مادری و همسری، در شرایط ملتهب اجتماعی میکوشد دین خود را به وطن ادا کند. خاتون (نگار جواهریان) شجاع، مصمم و آزاده است، مرگ فرزند، آوارگی و تنهایی نمیتواند اراده او را برای ادامه مسیرش تضعیف کند. او در بزنگاهها، بیش از مردان قصه (مهمترین آنها همسرش) هوشمند و کنشگر است و مقهور شرایط پیچیده و تراژیک یک سرزمین اشغال شده و در آستانه ویرانی نمیشود. خاتون از جنس شهرزاد (ترانه علیدوستی) در سریال «شهرزاد» (حسن فتحی) است. شهرزاد، زنی جوان، مستقل و مقتدر بود که فراز و فرودهای زندگی نمیتوانست عزم او را برای زندگی کردن، عشق ورزیدن و حتی ادامه تحصیل تحت تاثیر قرار بدهد. شهرزاد و عشقش، سرنوشت قباد (شهاب حسینی) به عنوان مهمترین شخصیت مرد این قصه را تغییر داد. شهرزاد که نام و جایگاهش کنایهای به شخصیت شهرزاد قصهگو در افسانههای ایرانی بود، سیمایی اسطورهای از زن ایرانی در طول تاریخ هم میتوانست باشد. زنی که در جهان مردسالار، تاثیر میگذارد و مقهور معادلات خشن و زورگوی مردانه نمیشود.
در سریال «همگناه» ساخته مصطفی کیایی، زیبا (هدیه تهرانی)، مدلی امروزی از زن مقتدر و مستقل بود. زنی که حضور تهرانی به عنوان بازیگر، به او جایگاهی ویژه در قصهای پرشخصیت میداد. زیبا، وجهی مادرانه هم داشت، درست مثل شهرزاد و خاتون، این وجه مادری زیر سایه شخصیت اجتماعی او قرار نمیگرفت. زیبا که چهارچوبهای شخصیتی خود را داشت، با وجود مشکلات فراوان، قربانی زندگی شخصی نبود و آگاهانه سهم خود را در انتخابهایش میپذیرفت. زیبا و رابطهاش با آرمان (محسن کیایی) در عین حال که اشارهای به بخشی از روابط امروز جامعه داشت، تاثیر شخصیت قوی زن بر مردی جوان از دنیایی متفاوت را عیان میکرد. در فضای خشن و مردانه سریال «زخم کاری» (محمدحسین مهدویان) ، سمیرا (رعنا آزادیور) وجهی دیگر از شخصیت زنانه را عینیت میبخشید. اگر خاتون، شهرزاد و زیبا مهرمادری و اراده زنانه برای تغییر جهان به سمت خیر و مهرورزی را بازتاب میدادند، رعنا وجهی خبیث از شخصیت زن را ترسیم کرد. وجهی که بکر و برای مخاطب جذاب بود.
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت