نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «گوزنها» در جشنواره روتردام، شروعی دوباره برای یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران است.
سینمای مسعود کیمیایی، در دوران اوج در دهه پنجاه شمسی و در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز دوستداران و مخالفان بسیاری داشته است. از این منظر، کیمیایی صاحب موقعیتی ویژه و منحصر به فرد است. در چهل سال اخیر، رویارویی منتقدان و ستایشگرانش معمولا به این منجر شده که فیلمهایش زمان اکران، آنگونه که شایسته است تحلیل نشوند. ارزشهای بصری اغلب فیلم هایش نادیده گرفته شده، بازیهای به یادماندنی بازیگرانش دیده نشده و بیشتر بیمهری دیده است.
خبر نمایش نسخه بازسازی شده «گوزنها» در جشنواره روتردام هلند دوباره نام یکی از محبوبترین آثار کلاسیک سینمای ایران را سر زبان انداخت. فیلم بحث برانگیز کیمیایی که به گمان بسیاری، بهترین فیلم کارنامه او و یکی از بهترینهای سینمای ایران در 50 سال اخیر است، داستانی جذاب دارد و روایتی از جامعه ای است به سوی فروپاشی. جامعهای درگیر فقر و بیعدالتی که صدای فروریختنش به گوش می رسد. «گوزنها» زمان اکران دچار ممیزی شد، پایان آن تغییر کرد و شخصیت قدرت (فرامرز قریبیان) تعدیل شد تا جنبه ضدحکومتی آن کمرنگ شود اما در همان نسخه اصلاح شده که از بند ممیزی سفت و سخت رژیم پهلوی رها شده بود می شد بوی اعتراض و انتقاد به وضعیت اجتماعی را دید.
«گوزنها» به عنوان نمایندهای شایسته از سینمای ایران به جشنواره فیلم روتردام هلند میرود. جشنوارهها پیش از اصغر فرهادی با سینمای اجتماعی ایران و سینماگران شاخص آن کمتر آشنا بودند، سینمای ضد قصه و سینماگران آماتور ایرانی که هر از گاهی کشف میشدند، نماینده همه سینمای ایران و بضاعتش نبودند اما جشنوارهها اغلب ترجیح می دادند به دنبال تصویر مطلوبشان از جامعه درگیر فقر و بدویت ایران باشند. با ظهور اصغر فرهادی از دل سینمای ایران، نگاهها به سینمایی که با عباس کیارستمی، جعفر پناهی، بهمن قبادی و ... شناخته شده بود، تغییر کرد. سینمای حرفهای، بازیگران حرفهای و فیلمهایی که آیینه ای از جامعه بود، به جهان معرفی شد. کشف دورباره «گوزنها» پس از بیش از چهل سال از زمان ساخت آن، ادای دین به بخشی از سینمای ایران است که کمتر فرصت درخشش در آن سوی آبها را به دست آورد، اگرچه طرازی جهانی داشت.
«گوزنها» امسال در کنار فیلم «جنایت بی دقت» (شهرام مکری) می تواند عیار سینمای ایران در دو شاخه مختلف را به نمایش بگذارد.یکی در دل سینمای حرفه ای و برآمده از هنر و ذوق سینماگری خودآموخته و غریزی که حدود نیم قرن پس از ساخت و اکران، به ویترین جهانی راه یافته و دیگری محصول سینماگری نوجو و محبوب فستیوالهای بینالمللی. سینمای ایران با همه فراز و فرودهایش هنوز زنده است.
منبع: همشهری آنلاین
پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون میبرد
تصمیم تارانتینو برگشت/ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست
رضا یزدانی برای «افعی تهران» خواند
ژاوی: شرمآور است/ مجبورم حرف بزنم
بهروز افخمی در تدارک اکران و ساخت فیلم و تمام کردن رمانش از ماجرای قتل مهرجویی
استقبال چینیها از انیمیشن میازاکی/ فروش نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار
کیانو ریوز هم سونیکی شد/ صداپیشگی در فیلم سوم
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
«سلمان فارسی» از عزا درآمد/ ۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
پیام علیرضا داودنژاد برای همدردیها / «غیر تسلیم و رضا کو چارهای ؟»
بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
رسول صدرعاملی، علیاکبر ثقفی و مرتضی شایسته در تدارک ساخت فیلم جدید
مقصر مرگ در صحنه فیلمبرداری به زندان میرود
رونمایی از اولین مستند آوینی پس از ۴۴ سال با واکنشی بهروز افخمی درباره جنگ
مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
حضور «گیجگاه» در کره جنوبی
نیکی مظفری و بهنام شرفی در «مرگ با طعم نسکافه» همبازی شدند
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «وعده صادق» گرفت
بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
حراج ۲ نقاشی کمیاب
یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
چگونگی انتخاب چهره سال هنر انقلاب
امین حیایی، احمد مهرانفر در «کوکتل مولوتوف»
مهدی طارمی پس از چهار ماه گلزنی کرد/ پورتو از شکست فرار کرد
بزرگداشت بیتا فرهی با نمایش «هامون» در پاریس
«النور کاپولا» درگذشت
ادامه حضور بینالمللی «رویاباف و قاضی»/ مستند تازه حسام اسلامی در هات داکس
بهنام بانی اولین آلبومش را کلید زد
یک کمدی فانتزی در «سال گربه» با بهرام افشاری
«روایت فتح» تنها فرم نیست/ آوینی از ابتدا متعهد بود
نظراتی که حاوی تهمت یا افتراست منتشر نمیکند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت لاتین (فینگیلیش) خودداری کنید.
تمامی حقوق این سایت برای همه نیوز محفوظ میباشد. طراحی سایت