پایگاه خبری همه نیوز

ورزش

منتشر شده در تاریخ دوشنبه 27 فروردین 1403 ساعت 14:11

شکستی که عربستان را متحول کرد/مربی بارسلونا سوار بر شاهین‌های سبز

تیم ملی فوتسال عربستان سعودی به واسطه سرمایه گذاری هایی که در سال های اخیر انجام داده امیدوار است نتیجه مطلوبی در جام ملت های ۲۰۲۴ آسیا کسب کند.

رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا از ۲۹ فروردین به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و ۱۶ تیم آسیایی برای کسب عنوان قهرمانی و همچنین کسب سهمیه جام جهانی با هم رقابت خواهند کرد. تیم ملی عربستان سعودی یکی از تیم‌هایی است که در این مرحله از مسابقات حاضر است و امیدهای زیادی برای خلق شگفتی دارد.

بهترین و بدترین نتیجه تاریخ

تیم ملی فوتسال عربستان در سال ۱۹۸۹ نخستین دیدار تاریخ خود را انجام داد و برابر تیم اسپانیا با نتیجه ۸ بر ۲ شکست خورد. بهترین برد تاریخ فوتسال این کشور در سال ۲۰۱۱ و برابر فلسطین رقم خورد و با پیروزی ۱۶ بر یک این تیم همراه شد. اما ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ فوتسال این کشور برابر تیم ملی ایران بود. تیم‌های ملی ایران و عربستان در رشته فوتسال در تمام رده‌های بزرگسالان، امید، بانوان و باشگاهی، تنها یک بار در مرحله گروهی المپیک داخل سالن آسیا ماکائو ۲۰۰۷ با یکدیگر رقابت کرده‌اند و در آن دیدار که تیم مردان زیر ۲۳ سال کشورمان به میدان رفته بود، موفق شد با نتیجه ۱۵ بر یک از سد حریف خود بگذرد و سنگین‌ترین شکست تاریخ عربستان را به این تیم تحمیل کند.

شکست تحقیرآمیز برابر ایران و تعطیلی فوتسال عربستان

پس از این شکست تحقیرآمیز، فدراسیون فوتبال عربستان تصمیم گرفت تیم ملی فوتسال این کشور را تعطیل کند و به فکر راهی برای توسعه و پیشرفت فوتسال باشد. به نظر می‌رسد تیم ملی ایران یکی از الگوهای عربستانی‌ها برای توسعه فوتسال در کشورشان بوده است. پایگاه خبری «اسپورت» عربستان در گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد به ماجرای تعطیلی تیم فوتسال پرداخت و ایران را به عنوان یک الگوی فوتسالی معرفی کرد و مواردی همچون وجود لیگ‌های منظم و پویا در سطوح مختلف، توانایی ساختار فوتسال ایران بر استعدادیابی و پرورش استعدادها، بهره گیری از روش‌های علمی و تاکتیک‌های روز فوتسال جهان، وجود کمیته‌های تخصصی فوتسال در فدراسیون فوتبال، انتخاب و بهره گیری از مربیان موفق، وجود پوشش رسانه‌ای برای فوتسال، وجود باشگاه‌های تخصصی فوتسال و فعال بودن فوتسال بانوان در ایران از جمله مواردی بود که در این گزارش برای توسعه فوتسال در عربستان با الگوبرداری از ایران ارائه شد.