پایگاه خبری همه نیوز

جامعه

منتشر شده در تاریخ شنبه 25 فروردین 1403 ساعت 11:27

حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد مترمکعب رسید

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت:حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد مترمکعب رسید.

محمدصادق معتمدیان عصر جمعه در حاشیه جشنواره فرهنگی ورزشی دریاچه ارومیه در گفت وگوبا خبرنگاران با اشاره به اینکه حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرده است، افزود: با توجه به ورودی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.

وی ادامه داد: فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشارکت و همراهی مردم، مدیریت منابع آبی و تغییر الگوی کشت تحقق خواهد یافت.

معتمدیان با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه برای خلق لحظات خوب و یا نشاط برای مردم منطقه، افزود: حضور بی‌سابقه مردم استان و منطقه در جشنواره، بیانگر عشق و علاقه آنها به دریاچه زیبای ارومیه است.

وی همچنین با اشاره به نقش سفر رئیس‌جمهور محترم به آذربایجان‌غربی و تغییرات ساختاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه در بهبود وضعیت این دریاچه، خاطرنشان کرد: با حمایت و پیگیری‌های حضرت آیت‌الله رئیسی ریاست محترم جمهوری و دولت مردمی سیزدهم، تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به شکل هر سه ماه یک‌بار به اتمام رسیده و آخرین پروژه نیز به زودی با انتقال آب از کانال بادین آباد خاتمه می‌یابد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به برخی از تصمیمات این کارگروه نیز اشاره کرد و افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی آب از سدهای استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان به سمت دریاچه ارومیه را از آذرماه سال گذشته آغاز کرده و نظارت‌ها بر روند رهاسازی و تأمین حق آبه دریاچه تشدید شده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی در کوتاه‌مدت و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: بارندگی‌ها در بلندمدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش یافته است.